دانشیار رشته اقتصاد آموزش عالی، گروه اقتصاد آموزش عالی مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، تهران، ایران ، y.entezari@irphe.ac.ir
چکیده: (1809 مشاهده)
مسئله: اکوسیستم توسعه انسانی به شبکهای از ذینفعان متنوع اتلاق میشود که در یک زیستبوم مناسب در تعامل پویا با یکدیگر شبکه پویایی از توانشهای انسانی را ایجاد؛ و بهطور مستمر کیفیت زندگی مردم را بهبود میبخشند. سطح هریک از توانشهای یادشده و میزان تأثیراتشان بر یکدیگر نقش اساسی در کارآمدی و پایداری اکوسیستم توسعه انسانی دارند. توانشهای فردی و اشتغالپذیری دو گروه مهم از عناصر شبکه توانشهای انسانی هستند که سطح و تأثیرات متقابلشان نقش کلیدی در توسعه انسانی دارند؛ درحالیکه وضعیت آنها در اقتصاد ایران شناختهشده نیست و خلأ دانایی شدیداً احساس میشود. هدف: با توجه به مسئله بالا، هدف مقاله حاضر تحلیل وضعیت و رابطه توانشهای دانشآموختگان آموزش عالی در اقتصاد ایران بوده است. روش پژوهش: برای دستیابی به هدف یادشده از روش توصیفی-تحلیلی، دادههای میدانی دریافت شده از یک نمونه 1461 نفری از دانشآموختگان علوم پایه در سالهای 1397 و 1399 از دانشگاههای دولتی ایران و تکنیک شبکههای عصبی مصنوعی استفاده شده است. یافتهها: نتایج تحلیلها نشان میدهند که هیچیک از توانشهای فردی (عمومی، یادگیری، اجتماعی، مدیریتی و عملیاتی) دانشآموختگان علوم پایه تأثیر معنیداری بر اشتغالپذیری آنها ندارند. همچنین، اشتغال پذیری دانشآموختگان علوم پایه کمکی معنیداری به توسعه توانشهای فردی نمیکنند؛ اما توانشهای فردی دانشآموختگان علوم پایه به بهطور معنیداری (هرچند ضعیف) یکدیگر را تحت تأثیر قرار میدهند و به یکدیگر کمک میکنند. نتیجهگیری: بنابراین، در اقتصاد ایران شبکه توانشهای دانشآموختگان علوم پایه بسیار سست و اکوسیستم عالی توسعه انسانی در این حوزه ناکارآمد و ناپایدار است.
Entezari Y. Employability and Human Development Ecosystem
Theoretical foundations and data analysis of basic science graduates. ihej 2023; 14 (3) :1-19 URL: http://ihej.ir/article-1-1947-fa.html
انتظاری یعقوب. اشتغالپذیری و اکوسیستم توسعه انسانی
مبانی نظری و تحلیل دادههای دانشآموختگان علوم پایه. آموزش عالی ایران. 1401; 14 (3) :1-19