دوره 14، شماره 3 - ( 1401 )                   جلد 14 شماره 3 صفحات 84-65 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rostami P, Habibi H, Daneshvarheris Z, Maleki Avarsin S, Yari Haj Atalou J. Presenting an Entrepreneurial University Model for University of Tabriz. ihej 2023; 14 (3) :65-84
URL: http://ihej.ir/article-1-1917-fa.html
رستمی پریوش، حبیبی حمدالله، دانشورهریس زرّین، ملکی آوارسین صادق، حاج عطالو جهانگیر. ارائه مدل دانشگاه کارآفرین برای دانشگاه تبریز. آموزش عالی ایران. 1401; 14 (3) :65-84

URL: http://ihej.ir/article-1-1917-fa.html


1- دانشجوی دکترای تخصصی رشته مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
2- دانشیار رشته مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران ، Hamdollahhabibi@yahoo.com
3- استادیار رشته مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز.
4- دانشیار ردانشیار رشته مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، واحد تبریز دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز. ایرانشته مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز. ایران.
5- استادیار رشته مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، واحد تبریز دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز. ایران
چکیده:   (1846 مشاهده)
هدف: این پژوهش با هدف ارائه‌ی مدل دانشگاه کارآفرین برای دانشگاه تبریز انجام شده است.
روش‌شناسی: جهت‌گیری پژوهش حاضر، کاربردی با رویکرد استقرایی، از نوع کیفی، با استراتژی تحلیل محتواست که گردآوری داده‌ها به شیوه مصاحبه‌های عمیق و نیمه ساختاریافته انجام‌گرفته است. مشارکت‌کنندگان در این پژوهش به‌صورت هدفمند شامل 14 نفر از نخبگان حوزه کارآفرینی در بازه زمانی 1401-1400 خورشیدی انتخاب شده است، ابزار گردآوری داده‌ها، سؤالات محقق ساخته باز بود که روایی و پایایی ابزار توسط اساتید راهنما و مشاور تائید شد.
یافته‌ها: یافته‌های حاصل از تحلیل محتوای استقرایی در این پژوهش، نشان داد که مُدل دانشگاه کارآفرین شامل چهارده عاملِ اصلی است که در چهار دسته کلی طبقه‌بندی شده‌اند که عبارت‌اند از: الف) عوامل کاربردی کردن دانش، شامل عوامل اصلی: 1- تشخیص نیاز جامعه و بازار، 2- تجاری‌سازی علم و دانش، 3- حفظ ارتباط دانشگاه با صنعت، 4- توسعه مراکز دانش بنیان، ب) عوامل انسانی، شامل عوامل اصلی: 5- آموزش کارآفرینی، 6- وجود اعضای هیئت‌علمی تیم ساز و توانمند، 7- ارتقاء فرهنگ‌سازمانی کارآفرینی، ج) عوامل مدیریتی، شامل عوامل اصلی: 8 - مدیریت دانشگاه کارآفرین، 9- اصلاحات ساختاری، 10- شناسایی و رفع موانع درون‌سازمانی کارآفرینی، 11- عوامل مالی و اقتصادی، 12- توسعه سخت‌افزاری، د) عوامل محیطی، شامل عوامل اصلی: 13- عوامل قوه‌ی اجرائیه (دولت)، 14- موانع بیرون سازمانی.
نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه عناصر و مؤلفه‌های چارچوب مفهومی و مدل استخراجی این پژوهش که با توجه به شرایط، زمینه فرهنگی، جو و فرهنگ‌سازمانی خاص دانشگاه تبریز به‌دست‌آمده است، برای ایجاد دانشگاه کارآفرین در دانشگاه تبریز ضروری است، لذا مدل استخراجی پژوهش حاضر می‌تواند جهت تبدیل دانشگاه تبریز به دانشگاه کارآفرین مورداستفاده قرار گیرد.
 
متن کامل [PDF 1197 kb]   (374 دریافت)    
موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/8/19 | پذیرش: 1401/12/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/12/6

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.