Ghaemipour M, Navehebrahim A, Zeinabadi H R, Ahanchian M R. Representation of knowledge production of leadership and educational management in international specialized journals and global databases. ihej 2021; 13 (4) :113-144
URL:
http://ihej.ir/article-1-1859-fa.html
قائمی پور معصومه، نوه ابراهیم عبدالرحیم، زین آبادی حسن رضا، آهنچیان محمدرضا. بازنمایی تولید دانش رهبری و مدیریت آموزشی در مجلات تخصصی بینالمللی و پایگاههای داده جهانی. آموزش عالی ایران. ۱۴۰۰; ۱۳ (۴) :۱۱۳-۱۴۴
URL: http://ihej.ir/article-۱-۱۸۵۹-fa.html
۱- دانشگاه خوارزمی
۲- دانشگاه خوارزمی ، navehebrahim@khu.ac.ir
۳- دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده: (۲۷۲۳ مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر، بازنمایی تولید دانش رهبری و مدیریت آموزشی اعضای هیئتعلمی گروه مدیریت آموزشی دانشگاههای دولتی ایران در مجلات تخصصی بینالمللی و پایگاههای وبآوساینس و اسکوپوس در نظر گرفته شد.
مواد و روشها: جستجوی جامعی بدون محدودیت زمانی در 8 مجله تخصصی بینالمللی رهبری و مدیریت آموزشی و پایگاههای وبآوساینس و اسکوپوس انجام شد. تعداد 150 مقاله استخراج و تمامی آنان تجزیهوتحلیل شدند. اطلاعات مورد نیاز شامل عنوان مقالات و مجلات، سالانتشار، نویسنده (نویسندگان)، جنسیت، وابستگیسازمانی، کلماتکلیدی، تعداد استنادها و چکیده با استفاده از چکلیست استخراج گردید.
یافتهها: یافتهها نشان داد در سالهای اخیر تعداد مقالات نمایه شده در اسکوپوس و وبآوساینس افزایش یافته است. نقش زنان در انتشار مقالات پررنگ بوده بهگونهای که 122 زن در انتشار 67/56 درصد مقالات حضور داشتند. حوزه «آموزش عالی» طیف گستردهای از مقالات (33/47 درصد) را به خود اختصاص داده بود. با بررسی عناوین مجلات مشخص شد تنوع مجلات بسیار زیاد بوده و فقط 8 مقاله (33/5 درصد) در مجلات تخصصی بینالمللی رهبری و مدیریت آموزشی منتشر شده بودند. 18 مقاله (6/10 درصد) نویسنده (نویسندگانی) داشتند که وابستگی سازمانی آنها خارج از کشور ایران بود. میانگین استناد مقالات نمایه شده در اسکوپوس 01/3 و وبآوساینس 78/1 بود. این ادبیات با کانونهای موضوعی متمرکز بر مسائل پیرامون رهبری و رفتار سازمانی بود. این بررسی 8 حیطه اصلی (رهبری و مدیریت، ارزشیابی، مدیریت دانش، فرهنگسازمانی، اقتصاد آموزش، یاددهی-یادگیری، رفتار سازمانی و عملکرد سازمانی) را شناسایی کرد. همچنین یافتهها تغییر پارادایم از «مدیریت» به «رهبری» را نشان دادند.
نتیجهگیری: یافتههای پژوهش میتواند بینش و درک عمیقتری از کمیت و کیفیت تولیدات دانش رهبری و مدیریت آموزشی به وجود آورد تا در تصمیمات آینده برای گروه مدیریت آموزشی راه گشا باشد و اعضای هیئتعلمی تلاشهای خود را متمرکز جهتهایی کنند که بیشترین نوید را در تقویت دانش رهبری و مدیریت آموزشی ایران به ارمغان آورد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/2/5 | پذیرش: 1401/2/17