دوره 15، شماره 4 - ( 1402 )                   جلد 15 شماره 4 صفحات 22-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sedighian Bidgoli A. Investigating The Necessity of Students Community Participation in Promoting Students Mental Health from an Interventionist Perspective: An Analysis of Global Experiences. ihej 2024; 15 (4) :1-22
URL: http://ihej.ir/article-1-1816-fa.html
صدیقیان بیدگلی آمنه. بررسی ضرورت مشارکت جامعه دانشجویی در ارتقای سلامت روان دانشجویان در نظرگاه مداخله-ای: تحلیلی بر تجربیات جهانی. آموزش عالی ایران. 1402; 15 (4) :1-22

URL: http://ihej.ir/article-1-1816-fa.html


استادیار رشته جامعه‌شناسی، گروه مطالعات اجتماعی، پژوهشگاه مطالعات فرهنگی اجتماعی و تمدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تهران، ایران ، sedighian@iscs.ac.ir
چکیده:   (849 مشاهده)
هدف: ازجمله مسائل مهم در جامعه، داغ ننگ اجتماعی پیرامون اختلالات سلامت روان انسان‌ها است؛ وجود این مشکل منجر به عدم پیگیری درمان و نیز انزوای بیشتر افراد می­شود و روابط آن‌ها را در جامعه به خطر می­اندازد. پیامدهای ناگواری از قبیل رفتارهای پرخطر، خشونت، افسردگی، خودکشی، رفتارهای آسیب­زننده به خود و دیگران و مواردی از این قبیل، نتایج محتمل این مسئله اجتماعی هستند. این مقاله بر اساس پژوهشی است که تلاش کرده تا با بررسی برنامه­های دانشگاه­های پیشگام در جهان، سازوکارها و الگوهای مورداستفاده توسط آن‌ها در بحث سلامت روان دانشجویان را گردآوری و تحلیل نماید. رویکرد نظریه مداخله­ای و گزاره­های آن پیرامون مشارکت، آگاهی­بخشی و تعدیل رفتار مورد توجه قرار گرفتند و در تحلیل داده­ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.
روش: این مطالعه توصیفی-تحلیلی با روش تحلیل محتوا به بررسی اسناد از پیش موجود می­پردازد. جامعه آماری پژوهش تمامی برنامه­ها و راهبردهایی است که در دانشگاه­های کشورهای آمریکا، کانادا، انگلستان و استرالیا در ارتباط با پیشگیری و مواجهه صحیح با داغ ننگ اختلالات سلامت روان بکار بسته شده است. بر این اساس، حدود 127 ایده مرتبط یافت شد که بعد از پالایش آن‌ها، نهایتاً 53 برنامه انتخاب شدند.
یافته ها: یافته­ها نشان داد که متغیرهای اصلی در پیشگیری و مواجهه با داغ ننگ اختلالات سلامت روان عبارت‌اند از: آگاهی بخشی، تغییر رفتار، مشارکت دانشجویی و عملکرد نرم‌افزارها. از جمله بینش­های به‌دست‌آمده که می­تواند دلالت­های مهم و کاربردی­ای برای محققان و سیاست­گذاران این حوزه داشته باشد، پرداختن به این واقعیت است که همه‌ی این برنامه­ها، نهایتاً به مداخله در سطح فردی و نه ساختاری توجه دارند.
نتیجه گیری: فارغ از انتقاداتی که می­توان به این نگرش داشت، راه­حل سریع برای کاهش داغ ننگ این بیماری­ها، تغییر نگرش عامه دانشجویان از یک­سوی (پیشگیری سطح اول) و بهبود نگرش افراد در معرض خطر یا مبتلا به اختلالات روان از­سوی­دیگر (پیشگیری سطح دوم و سوم) است.
 
متن کامل [PDF 805 kb]   (317 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/10/12 | پذیرش: 1403/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.