دوره 13، شماره 3 - ( 1400 )                   جلد 13 شماره 3 صفحات 122-120 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

pezeshki ardakani A. Book Review: Mohammad Yamani Douzi Sorkhabi, The Quality in Higher Education, Samt Press. ihej 2021; 13 (3) :120-122
URL: http://ihej.ir/article-1-1801-fa.html
پزشکی اردکانی علی. معرفی کتاب: محمد یمنی دوزی سرخابی، کیفیت در آموزش عالی، انتشارات سمت، چاپ سوم، 1397. آموزش عالی ایران. 1400; 13 (3) :120-122

URL: http://ihej.ir/article-1-1801-fa.html


دانشگاه شهید بهشتی ، alip_ardakani@yahoo.com
چکیده:   (2519 مشاهده)
کتاب کیفیت در آموزش عالی اثر آقای دکتر محمد یمنی دوزی سرخابی استاد دانشگاه شهید بهشتی است. این کتاب در سال 1391 توسط انتشارات سمت منتشرشده و در سال 1397 به چاپ سوم رسیده است. در مطالعه کتاب، یکی از نقاط برجسته­ای که به ذهن متبادر می­شود این است که نویسنده ایران­ را دوست می­دارد و به‌عنوان یک استاد و معلم دانشگاه، آموزش عالی را یکی از مهم‌ترین عناصر پیشرفت و توسعه متوازن و همه­جانبه کشور می­داند و ازاین‌روست که بر موضوع «کیفیت در آموزش عالی» تأکید می­کند.
نویسنده ارائه مفهوم «کیفیت» در مقابل «کمیت» را ساده­اندیشی می­داند و با اشاره به مفهوم پیچیده و متنوع و مبهم دانشگاه و اکوسیستم آن، تأکید می­کند که پدیده­های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، اجتماعی و ... در دانشگاه­ها در چنین میدان پیچیده­ای زاده می­شوند و بنابراین ابزارهای تعیین کیفیت در آموزش عالی، بدون توجه به این میدان، به شناختی سطحی از آموزش عالی دست می­دهد و توهمی از «شناخت قطعی» به وجود می­آورد.
از مشخصه­های کتاب، توجه نویسنده به فهم دانشگاه و فرهنگ دانشگاهی و شناخت مفاهیم برای نیل به مفهوم کیفیت است که در این مسیر، شناخت و نقد و آزاداندیشی را هم موردتوجه قرار می­دهد. برای همین است که در مقدمه مفصل و خواندنی کتاب، چیستی و مفهوم پداگوژی مطرح و ویژگی­های آن برشمرده می­شود و میدان و ابعاد پداگوژی دانشگاهی تبیین و بر تفکر پداگوژیکِ همه کنشگران دانشگاه تأکید می­شود.
 
متن کامل [PDF 355 kb]   (1060 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/9/10 | پذیرش: 1401/2/14

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.