آموزشهای عالی فنی و حرفهای ازجملۀ ابزارهای توسعه صنعتی و بهتبع آن توانمندسازی اقتصادی است. این نوع آموزشها با توجه به ماهیت منعطفِ منتج از ساختارهای اجتماعی ـ اقتصادی، تأثیر ویژهای در ظرفیتسازی برای ایجاد اشتغال و کارآفرینی در بازار کار دارد. لکن تبلور ظرفیت فوق در چرخه اقتصادی کشور ما به دلایل مختلف ازجمله فقدان مدل توسعه مستقل، تعدد مراکز تصمیمگیر، عدم توجه وافی به نیازهای واقعی بستر جامعه، تقاضا محور نبودن همراستا با بازار هدف و... با افتراق معناداری از مفاهیم مورد انتظار و نیازهای کاربردی، عموماً با اقتضائات بخشهای صنعتی، خدماتی و کشاورزی انطباق ندارد. بر این مدار در پژوهش پیشرو باهدف بازافزایی در شیوههای مهارتآموزی دانشگاه فنی و حرفهای بهعنوان یکی از عمدهترین متولیان امر در حوزه آموزشهای عالی مهارتی در کشور و سنجش تجربی سطوح آن بهعنوان رویکردی تحلیلی به واکاوی روابط میان تأثیرات عوامل محیطی بر شاخصههای فنآموزی و کارآفرینی آن پرداخته شده است. بر این اساس پرسش اصلی پژوهش عبارت است از: با اتکا به کدام رویکردها و سیاستهای راهبردی، زمینه ارتقا و بهرهوری مناسب از ظرفیت مهارتی دانشگاه فنی و حرفهای بهعنوان پیشران آموزشهای عالی فنی و تربیت حرفهای در کشور همسو با نیازهای بهروز جامعه در ارتباط با بازار کار فراهم میآید؟ در این راستا، روش تحقیق در قدم اول شامل مطالعات اسنادی و کتابخانهای با استفاده از شیوه توصیفی پیمایشی بوده که در بررسیهای میدانی با ابزار پرسشنامه و مصاحبههای نیمهساختار یافته از جامعه آماری 70 نفری از اساتید دانشگاه، صاحبان صنایع و کارآفرینان، کنشگران اجتماعی و دانشجویان دانشگاه تکمیل و مورد ارزیابی قرار گرفت. بر اساس یافتهها، آموزش در دانشگاه مفروض با توجه به ماهیت پیدایش و تأسیس آن، دارای الگوی ترکیبی بوده و فراگیران ضمن یادگیری مفاهیم و اصول تئوریک، آموزشهای عملی و کاربردی را در کارگاهها و آزمایشگاههای مربوط گذرانده سپس وارد چرخه کار در بازار میشوند. نتایج پژوهش نشانگر آن است که با امتزاج راهکارهایی همچون کاربست آموزش دوال در مفهوم کارکردی خود، اصلاح ساختار و سرفصلهای دروس، بهروز نمودن محتوا و هدفمند کردن آموزشها بر مبنای نیازهای صنعت و اقتصاد، همگرایی نهادهای تصمیم گیر و کیفیتبخشی آموزشهای عملی با سرمایهگذاری در مبادی آن میتوان در اصلاح موارد فوق قدم برداشت.
BEHESHTI ASL A. A Reflection on Recognizing the Position of Technical and Vocational Universities in the Higher Education System of Skills in Iran. ihej 2020; 12 (3) :146-173 URL: http://ihej.ir/article-1-1755-fa.html
بهشتی اصل احد. تأملی بر بازشناسی جایگاه دانشگاه فنی و حرفهای در نظام آموزشهای عالی مهارتی در ایران. آموزش عالی ایران. 1399; 12 (3) :146-173