[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: فرایند ارزیابی مقالات :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی
اطلاعات نشریه
آرشیو مجله و مقالات
عملکرد فصلنامه
برای نویسندگان
برای داوران
ثبت نام و اشتراک
تماس با ما
تسهیلات پایگاه
اطلاعیه
پیام ها
::
نمایه های مجله آموزش عالی ایران




















 

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: بانک ها و نمایه نامه ها
:: پربازدیدترین مقالات
:: فرم تعارض منافع و اصالت مقاله مجله آموزش عالی ایران
:: تعداد نویسندگان، سازمان های مشارکت کننده و داوری های ۱۴۰۰
:: راهنمای تنظیم مقالات فصلنامه آموزش عالی ایران
..
آخرین مطالب سایر بخش‌ها
..
آرشیو مجله

  • سال 1403
  • سال 1402
  • سال 1401
  • سال 1400
  • سال 1399

  • [ 0-5 از 15   بعدی ]

    ..
    :: دوره 12، شماره 3 - ( 1399 ) ::
    Browse هنوز هیچ نسخه نشریه‌ای توسط مدیر سیستم انتشار نشریه در پایگاه ایجاد نشده است.
    برای مشاهده یا دریافت اطلاعات مقالات به صورت XML اینجا را کلیک کنید.
    :: دوره 12، شماره 3 - ( 1399 ) ::
    جلد 12 شماره 3 صفحات 173-146 برگشت به فهرست نسخه ها
    تأملی بر بازشناسی جایگاه دانشگاه فنی و حرفه‌ای در نظام آموزش‌های عالی مهارتی در ایران
    احد بهشتی اصل
    دانشگاه فنی و حرفه ای ، ahad_beheshti@yahoo.com
    چکیده:   (3080 مشاهده)
    آموزش­های عالی فنی و حرفه­ای ازجملۀ ابزارهای توسعه صنعتی و به‌تبع آن توانمندسازی اقتصادی است. این نوع آموزش­ها با توجه به ماهیت منعطفِ منتج از ساختارهای اجتماعی ـ اقتصادی، تأثیر ویژه­ای در ظرفیت­سازی برای ایجاد اشتغال و کارآفرینی در بازار کار دارد. لکن تبلور ظرفیت فوق در چرخه اقتصادی کشور ما به دلایل مختلف ازجمله فقدان مدل توسعه مستقل، تعدد مراکز تصمیم­گیر، عدم توجه وافی به نیازهای واقعی بستر جامعه، تقاضا محور نبودن هم­راستا با بازار هدف و... با افتراق معناداری از مفاهیم مورد انتظار و نیازهای کاربردی، عموماً با اقتضائات بخش­های صنعتی، خدماتی و کشاورزی انطباق ندارد. بر این مدار در پژوهش پیش­رو باهدف بازافزایی در شیوه­های مهارت­آموزی دانشگاه فنی و حرفه­ای به­عنوان یکی از عمده­ترین متولیان امر در حوزه آموزش­های عالی مهارتی در کشور و سنجش تجربی سطوح آن به­عنوان رویکردی تحلیلی به واکاوی روابط میان تأثیرات عوامل محیطی بر شاخصه­های فن­آموزی و کارآفرینی آن پرداخته شده است. بر این اساس پرسش اصلی پژوهش عبارت است ­از: با اتکا به کدام رویکردها و سیاست­های راهبردی، زمینه ارتقا و بهره­وری مناسب از ظرفیت مهارتی دانشگاه فنی و حرفه­ای به­عنوان پیشران آموزش­های عالی فنی و تربیت حرفه­ای در کشور هم­سو با نیازهای به­روز جامعه در ارتباط با بازار کار فراهم می­آید؟ در این راستا، روش تحقیق در قدم اول شامل مطالعات اسنادی و کتابخانه­ای با استفاده از شیوه توصیفی پیمایشی بوده که در بررسی­های میدانی با ابزار پرسشنامه و مصاحبه­های نیمه­ساختار یافته از جامعه آماری 70 نفری از اساتید دانشگاه، صاحبان صنایع و کارآفرینان، کنشگران اجتماعی و دانشجویان دانشگاه تکمیل و مورد ارزیابی قرار گرفت. بر اساس یافته­ها، آموزش در دانشگاه مفروض با توجه به ماهیت پیدایش و تأسیس آن، دارای الگوی ترکیبی بوده و فراگیران ضمن یادگیری مفاهیم و اصول تئوریک، آموزش­های عملی و کاربردی را در کارگاه‌ها و آزمایشگاه­های مربوط گذرانده سپس وارد چرخه کار در بازار می­شوند. نتایج پژوهش نشانگر آن است که با امتزاج راهکارهایی همچون کاربست آموزش دوال در مفهوم کارکردی خود، اصلاح ساختار و سرفصل­های دروس، به­روز نمودن محتوا و هدفمند کردن آموزش­ها بر مبنای نیازهای صنعت و اقتصاد، همگرایی نهادهای تصمیم گیر و کیفیت­بخشی آموزش­های عملی با سرمایه­گذاری در مبادی آن می­توان در اصلاح موارد فوق قدم برداشت.  
    واژه‌های کلیدی: دانشگاه فنی و حرفه‌ای، آموزش‌های عالی مهارتی، آموزش‌های عالی فنی و حرفه‌ای، اشتغال
    متن کامل [PDF 1016 kb]   (733 دریافت)    
    نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
    دریافت: 1400/6/23 | پذیرش: 1400/7/4
    ارسال پیام به نویسنده مسئول

    ارسال نظر درباره این مقاله
    نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

    CAPTCHA


    XML   English Abstract   Print


    Download citation:
    BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
    Send citation to:

    BEHESHTI ASL A. A Reflection on Recognizing the Position of Technical and Vocational Universities in the Higher Education System of Skills in Iran. ihej 2020; 12 (3) :146-173
    URL: http://ihej.ir/article-1-1755-fa.html

    بهشتی اصل احد. تأملی بر بازشناسی جایگاه دانشگاه فنی و حرفه‌ای در نظام آموزش‌های عالی مهارتی در ایران. آموزش عالی ایران. 1399; 12 (3) :146-173

    URL: http://ihej.ir/article-1-1755-fa.html



    بازنشر اطلاعات
    Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
    دوره 12، شماره 3 - ( 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
    مجله آموزش عالی ایران Iranian Higher Education
    Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 73 queries by YEKTAWEB 4660