parvari A, shavaran S H, siadat S A. Development of an optimal model of criteria for selecting the presidents of the universities in Iran. ihej 2021; 13 (3) :1-23
URL:
http://ihej.ir/article-1-1740-fa.html
پروری امین، شاوران سید حمید رضا، سیادت سید علی. تدوین الگوی مطلوب معیارهای گزینش رئیس دانشگاه جهت کاربست در دانشگاههای ایران. آموزش عالی ایران. 1400; 13 (3) :1-23
URL: http://ihej.ir/article-1-1740-fa.html
1- دانشگاه اصفهان
2- دانشگاه اصفهان ، : s.a.siadat@edu.ui.ac.ir
چکیده: (1918 مشاهده)
مسئله و هدف: گزینش رئیس دانشگاه با عنایت به نقش دانشگاه در جهان دانشمحور امروزی هرساله از پیچیدگی بیشتری برخوردار میگردد. ازاینرو انتظار میرود که در زمان انتصاب یا انتخاب چنین مدیری از یک فرآیند دقیق و آگاهانه استفاده شود. با توجه به اهمیت گزینش رؤسای دانشگاه بر اساس معیارهای مناسب، پژوهش حاضر با هدف تدوین الگوی مطلوب معیارهای گزینش رئیس دانشگاه بهمنظور کاربست در دانشگاههای ایران انجام شد.
روش کار: این پژوهش ازلحاظ هدف، کاربردی و ازنظر رویکرد، ترکیبی اکتشافی متوالی بود. جامعه آماری (میدان پژوهش) بخش کیفی را آییننامه مدیریت دانشگاهها در کشورهای جهان و بخش کمی را، اعضای هیئتعلمی دارای سابقه مدیریت و یا تدریس دروس مدیریتی شامل میشدند. نمونه آماری بخش کیفی شامل آییننامه مدیریت دانشگاه در شانزده کشور جهان و در بخش کمی 20 نفر از خبرگان آموزش عالی بود. روایی پژوهش، با استفاده از روایی محتوایی و پایایی آن با استفاده از روش گروه همتایان تائید شد. پایایی بخش کمی نیز با استفاده از نرخ ناسازگاری کمتر از 1/0 به دست آمد. دادههای بخش کیفی با استفاده از روش گراندد تئوری و بخش کمی با روش تحلیل سلسهمراتبی با استفاده از نرمافزار expert choice تجزیهوتحلیل شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش حاکی از آن بودند که از 16 سند، تعداد 78 کد باز استخراجشده است که این کدها در مرحله بعدی در شش معیار ویژگیهای مدیریتی، گزینش غیرمتمرکز، ساختار، ویژگیهای عمومی، ویژگیهای شخصیتی و ویژگیهای علمی و در پایان تحت دو معیار کلی سازمانی و فردی طبقهبندی شدند. نتایج تحلیل سلسلهمراتبی نشان داد میانگین وزن تلفیقی معیارها بدینصورت میباشد: معیار سابقه مدیریت دانشگاهی 047/0، مدیریت علمی 046/0، دوراندیشی علمی 039/0، نگرش علمی 038/0، صلاحیت حرفهای 037/0، تناسب رشته با مدیریت 036/0، مدیریت ارتباطات، مدیریت تغییر و سابقه مدیریت در سایر سازمانها 031/0، امور دانشجویی 026/0، برنامهریزی 023/0، قدرت تصمیمگیری 022/0، توانمندی علمی و تفکر استراتژیک 021/0، مشارکت در امور دانشجویی، انتخاب تعاملی و مشارکتی، اقتدار و صلاحیت علمی 020/0.
نتیجهگیری: بر اساس نتایج پیشنهاد میشود، ضمن استفاده مسئولین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از الگوی جامع تدوینشده در این پژوهش ، سعی شود معیارهای بهدستآمده این مطالعه در هنگام گزینش رؤسای دانشگاههای کشور مدنظر قرارگرفته گیرد و کمیتهای منتخب از خبرگان نظام آموزش عالی و ذینفعان این نظام، انتخاب رئیس دانشگاه را بر عهده گیرند.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/6/3 | پذیرش: 1400/7/1