دوره 13، شماره 4 - ( 1400 )                   جلد 13 شماره 4 صفحات 24-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pouranjanar G, Salarzehi H, Tabavar A A, Yaghoubi N M. The Attitude of Academic Experts to the University Interaction with Society. ihej 2021; 13 (4) :1-24
URL: http://ihej.ir/article-1-1732-fa.html
پورانجنار گل بهار، سالارزهی حبیب الله، تباوار علی اصغر، یعقوبی نورمحمد. نگرش خبرگان دانشگاهی به تعامل دانشگاه و جامعه. آموزش عالی ایران. 1400; 13 (4) :1-24

URL: http://ihej.ir/article-1-1732-fa.html


1- دانشگاه سیستان و بلوچستان
2- دانشگاه سیستان و بلوچستان ، salarzehi@mgmt.usb.ac.ir
چکیده:   (2343 مشاهده)
توجه به تعامل دانشگاه با جامعه، در کنار دو کارکرد اصلی نظام آموزش عالی، یعنی؛ آموزش و پژوهش، بر نقش اجتماعی دانشگاه­ها در پاسخگویی به نیازها و انتظارات جامعه در سطوح مختلف، دلالت دارد. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر، شناسایی و دسته­بندی نگرش خبرگان دانشگاهی در خصوص چالش‌های پیش­روی تعامل دانشگاه با جامعه؛ با استفاده از رویکرد آمیخته و روش کیو بوده است. جامعه آماری پژوهش را هجده نفر از صاحب‌نظران، خبرگان و اساتید دانشگاه­ها و مراکز آموزش عالی مختلف در سطح کشور تشکیل می­دهند که با استفاده از روش نمونه­گیری هدفمند و بر اساس اصل کفایت نظری، به‌عنوان اعضای نمونه انتخاب گردید. علت اصلی این انتخاب نیز، تخصص، تجربه آکادمیک و تألیفات خبرگان در حوزه آموزش عالی در نظر گرفته شده است. در بخش کیفی پژوهش، با استفاده از 18 مصاحبه صورت گرفته، فضای گفتمان حاصل گردید و با استفاده از نظرات و دیدگاه­های آنان، گزینه‌های کیو‌ و در ادامه آن، مجموعه کیو‌ به‌‌‌‌‌‌‌ دست آمد. همچنین، در بخش کمی نیز، با استفاده از نرم­افزار SPSS داده­های به‌دست‌آمده در بخش کیفی، مورد تحلیل قرار گرفت که درنهایت، هفت نگرش اصلی، در این زمینه، شناسایی گردید.
متن کامل [PDF 1106 kb]   (593 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/5/8 | پذیرش: 1401/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.