Borhan nejad P, Salimi G, Mohhamadi M. Analyzing the lived experiences of doctoral students' study opportunities abroad. ihej 2022; 14 (1) :24-42
URL:
http://ihej.ir/article-1-1693-fa.html
برهان نژاد پریسا، سلیمی قاسم، محمدی مهدی. تحلیل تجارب زیسته فرصتهای مطالعاتی خارج از کشور دانشجویان دکتری. آموزش عالی ایران. 1401; 14 (1) :24-42
URL: http://ihej.ir/article-1-1693-fa.html
1- کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه شیراز. شیراز، ایران
2- دانشیار بخش مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشگاه شیراز. شیراز، ایران ، Salimi@Shirazu.ac.ir
3- دانشیار بخش مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشگاه شیراز. شیراز، ایران
چکیده: (2389 مشاهده)
مسئله و هدف: فرصتهای مطالعاتی هم چنان گنجینههایی جهت مطالعه و تأمل برای دانشگاهیان به شمار میروند. بررسی جریان و تجارب فرصت مطالعاتی در دانشجویان دکتری بهعنوان یکی از مهمترین افرادی که نقش تولید دانش را بر عهدهدارند، تاکنون در کانون توجه پژوهشگران در دانشگاه شیراز نبوده است. هدف این مطالعه، واکاوی تجارب زیسته دانشجویان دکتری در دانشگاه شیراز از فرصتهای مطالعاتی بود که با رویکردی تفسیری و راهبرد پدیدارشناسی انجام شد.
روششناسی: مشارکتکنندگان بالقوه پژوهش، دانشجویان دکتری در حوزههای علوم پایه، فنی- مهندسی، کشاورزی، دامپزشکی و علوم انسانی بودند که در 3 سال گذشته، دوره فرصت مطالعاتی خود را در یکی از دانشگاههای معتبر خارج از کشور گذرانده بودند. با استفاده از رویکرد نمونهگیری هدفمند و روش نمونهگیری معیار و حداکثر تنوع رشتهای 23 دانشجوی دکتری بهعنوان مشارکتکننده انتخاب گردیدند. روش گردآوری دادهها، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. پس از کدگذاری دادهها، با تحلیل مضمون، مقولهها استخراج شدند.
یافتهها: یافتههای مطالعه در پنج مضمون سازمان دهنده؛ زمانی برای گفتگوی بین فرهنگها؛ زمانی برای جامعهپذیری؛ زمانی جهت آشنایی، تعامل و فهم ساختار آکادمیک؛ فرصتی برای خودشناسی و توسعه حرفهای؛ زمانی برای جدایی و گام برداشتن در مسیر جدید پژوهشی، بازآرایی گردیدند.
نتیجهگیری: یافتههای مطالعه کنونی نشان داد که استفاده از فرصتهای مطالعاتی خارج از کشور به شناخت دنیای بزرگتر، شکوفا شدن استعدادها، آشنایی با عقاید و فرهنگهای مختلف، استقلال و قوی شدن دانشجو، جهانبینی نو و تغییر در دیدگاه، رسیدن به رشد و خودباوری را برای دانشجویان به ارمغان آورد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/2/28 | پذیرش: 1401/10/10