Abbasi R, Naghdipour F. The Opportunities and Challenges of Remote Working of University Professors During the Corona Virus Epidemic. ihej 2023; 14 (3) :85-100
URL:
http://ihej.ir/article-1-1679-fa.html
1- استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران ، r.abbasi@hmu.ac.ir
2- کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران
چکیده: (1619 مشاهده)
مسئله و هدف: در پی شیوع ویروس کرونا در جهان، دورکاری و آموزشهای مجازی در دانشگاهها و مراکز آموزشی اهمیت دوچندانی پیدا کرده است. ﻫﺪف از این پژوهش، ﺑﺮرﺳﯽ فرصتها و چالشهای دورکاری در دانشگاهها در دوره ﺷﯿﻮع ویﺮوس ﮐﺮوﻧﺎ از دیﺪﮔﺎه اساتید است.
روش: این پژوهش بر مبنای هدف، کاربردی و بر اساس گردآوری اطلاعات، اکتشافی است. اساتید دانشگاه در رشتههای مختلف، جامعه آماری پژوهش را تشکیل دادهاند و برای جمعآوری دادهها از مصاحبههای عمیق نیمه ساختاریافته استفاده شده است. با استفاده از روش نمونهگیری نظری، مصاحبه بـا 17 نفر تا حد اشباع ادامـه پیـدا کـرد. بـرای اطمینـان از روایـی و پایـایی دادهها از روش بـازنگری توسـط شرکتکنندگان و روش چندجانبهنگری از طریق مصاحبه با گروههای متفاوت مشارکتکنندگان استفاده شد و برای تحلیـل دادهها از تحلیل مضمون استفاده شده است.
یافتهها: نتایج نشان داد دورکاری اساتید و انجام آموزش به شیوه برخط دارای نقاط قوتی همچون مزایای ارتباطی، ارتقای ظرفیتهای آموزش و پژوهش و بهبود کارایی و دارای چالشهایی همچون مشکلات ارتباطی، آسیبهای آموزشی و پژوهشی، ضعف بسترهای اولیه، تعارض کار-خانواده و کاهش آرامش روان میباشد. حجم مطالبی که اساتید در آموزشهای مجازی ارائه میدهند به دلیل کاهش ارتباطات چهره به چهره، افزایش یافته و در عین حال امکان ذخیرهسازی و بازخوانی وجود دارد. تقویت فرهنگ در دسترس بودن اساتید از طریق ارتباطات الکترونیکی از آثار این دوره و کاهش تمرکز دانشجو در کلاس درس و افت یادگیری او از آسیبهای آموزش مجازی است. ارائه آموزش در منزل و لزوم وجود الزامات خاصی برای برگزاری کلاس ازجمله فضای فیزیکی مناسب و همچنین فقدان سروصدای محیطی باعث بروز چالشهایی برای اساتید شده است. تداخل ساعات کار اداری و غیر اداری نیز از دیگر پیامدهای دورکاری اساتید بوده است.
نتیجهگیری: دورکاری اساتید دارای پیامدهای دوگانه مثبت و منفی است و حتی بنا بر امکانات شخصی آنها در شرایط دورکاری دارای اثرات متفاوتی است. نقطه قوت عمده آن، صرفهجویی و توسعه زمانی بیشتر برای انجام پژوهشهایی است که به فضای آزمایشگاهی وابسته نیست. نقطهضعف عمده آن نیز افت سطح یادگیری دانشجویان است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/2/6 | پذیرش: 1401/12/10