1- دانشجوی دکتری اقتصاد و مدیریت مالی آموزش عالی، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علومتربیتی، دانشگاه تهران، ایران 2- دانشجوی کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، گروه روشها و برنامههای آموزشی، ، دانشکده روانشناسی و علومتربیتی، دانشگاه تهران، ایران 3- استادیار مدیریت آموزشی، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علومتربیتی، دانشگاه تهران، ایران ، ezati.m@ut.ac.ir
چکیده: (2069 مشاهده)
هدف: هدف از پژوهش پیشرو، شناسائی موانع و راهکارهای سازوکارهای تامین و تخصیصمنابعمالی در دانشکدههای دانشگاه تهران میباشد. برای دستیابی به این هدف، چهار پرسش طرحریزی شده بود. 1) دانشکدههای دانشگاه تهران با چه موانعی در جذب منابعمالی جدید مواجه هستند؟، 2) چه موانعی فراروی دانشکدههای دانشگاه تهران در تخصیص منابعمالی وجود دارد؟، 3) راهکارهای تنوعبخشی به منابعمالی در دانشکدههای دانشگاه تهران چیست؟، 4) راهکارهای بهینهسازی سازوکارهای تخصیصمنابعمالی در دانشکدههای دانشگاه تهران کداماند؟ روششناسی: این پژوهش کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی تفسیری نوشته شده است. بنابراین، بابهکارگیری نمونهگیری هدفمند با 11 معاون اداری مالی دانشگاه تهران مصاحبه انجام شد. دادهها با استفاده از روش هفت مرحلهای دیکلمن[1] (2009) تجزیه و تحلیل شدند. برای اعتباربخشی به دادهها از دو راهبرد؛ تکنیک بازبینی توسط مشارکتکنندگان و بازبینی توسط همکار استفاده شدهاست.یافتهها: یافتهها در پاسخ به پرسش اول، با با 12 زیرمقولهفرعی ثانویه و در مجموع با چهار زیر مقولهفرعی اولیه: عدم توانایی در توسعهمالی دانشگاه، ناکارآمدی قوانین و مقررات، ضعف مدیریتی- اجرایی و ضعف در زیرساختها طبقهبندی شدند. در پاسخ به پرسش دوم، یافتهها با 5 زیرمقولهفرعی ثانویه و در مجموع با دو زیرمقولهفرعی اولیه: نظام بودجهریزی سنتی و ناکارآمدی نظام اجرایی تخصیصمنابعمالی دستهبندی شدند. در پاسخ به پرسش سوم، یافتهها با 12 زیرمقولهفرعی ثانویه و در قالب 4 زیرمقولهفرعی اولیه: تنوعبخشی به منابع درآمدی دانشگاه، اصلاح قوانین و مقررات، مدیریتگرایی نوین و توسعه زیرساختها گروهبندی شدند. در پاسخ به پرسش چهارم، نیز یافتهها با 5 زیرمقولهفرعی ثانویه و درکل شامل دو زیرمقولهفرعی اولیه: بکارگیری نظام بودجهریزی عملکردمحور و نظام اجرایی کارا و اثربخش در تخصیصمنابعمالی میشدند.بحث و نتیجهگیری:در شرایط کنونی که دانشگاهها در اکثر کشورهای جهان با کمبودهای مالی مواجه و در بخش تامین و هم تخصیص منابع مالی به دنبال سازوکارهای نوینی برای ارتقاء کارایی و اثربخشی خود هستند. دستاوردهای این پژوهش میتواند نقشه راه مناسبی برای بهبود عملکرد دانشگاه تهران در آینده باشد.
Keykha A, Ezati M. Identifying the Challenges and Solutions of the Mechanisms of Providing and Allocating Financial Resources within a Faculty (case study: University of Tehran). ihej 2023; 14 (4) :55-79 URL: http://ihej.ir/article-1-1667-fa.html
کیخا احمد، قائمی فرشته، عزتی میترا. شناسائی موانع و راهکارهای سازوکارهای تامین و تخصیصمنابعمالی درون دانشکدهای. آموزش عالی ایران. 1401; 14 (4) :55-79