1- دانشگاه الزهرا (س) ، m.ghoraishi@alzahra.ac.ir
2- دانشگاه ملایر
چکیده: (3862 مشاهده)
پژوهش حاضر از نوع آمیخته اکتشافی متوالی بود؛ بنابراین، بخش کیفی پژوهش به روش پدیدارشناسی توصیفی انجام شد. مشارکتکنندگان پژوهش در بخش کیفی، مدیران و رهبران دانشگاهی با سوابق مدیریتی بودند که با استفاده از روش نمونهگیری معیاری و با در نظر گرفتن اشباع نظری در یافتهها، درمجموع با تعداد 12 نفر مصاحبه انجام گرفت. ابزار جمعآوری دادهها در بخش کیفی، مصاحبه نیمه ساختاریافته و روش تحلیل دادهها نیز روش تحلیل مضمون بود. برای پایایی دادههای بخش کیفی، از روش بازبینی توسط مشارکتکنندگان در پژوهش استفاده شد. یافتههای بخش کیفی نشان داد، چالشهای مرزگستری رهبران دانشگاهی در سه دسته چالشهای فردی (مهارتی و ادراکی)، سازمانی (ساختاری و زیرساختی – مالی) و محیطی (نهادی – اجتماعی) طبقهبندی شد. در بخش دوم پژوهش؛ با توجه به اینکه هدف، اعتباریابی مضامین اصلی و فرعی احصا شده بخش کیفی بود، بنابراین از رویکرد کمی و روش پیمایشی استفاده شد. جمعآوری دادهها، توسط پرسشنامه محقق ساخته شامل 15 سؤال در مقیاس پنجدرجهای لیکرت و متشکل از ابعاد چالشهای فردی، سازمانی و محیطی انجام شد. پایایی پرسشنامه، با ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و به ترتیب برای چالشهای فردی (813/0)، سازمانی (861/0) و محیطی (771/0) به دست آمد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار SPSS16 و آزمونهای تی تک نمونهای و فریدمن بهره گرفته شد. نتایج بخش کمی نشان داد، با توجه به اینکه، میانگین چالش فردی (25/4)، چالش سازمانی (45/4) و چالش محیطی (25/4) از میانگین (3) بیشتر بود؛ بنابراین، از دیدگاه مدیران و رهبران دانشگاهی، امتیاز همه ابعاد چالشها بیشتر از حد متوسط بوده و بر اساس مقدار t در سطح (01/0 = p)، نتایج معنادار بود. ازاینرو میتوان گفت، هریک از ابعاد کشفشده بخش کیفی، موردتوافق بالای مشارکتکنندگان در پژوهش بود. همچنین، اولویتبندی چالشها، به ترتیب چالشهای سازمانی، فردی و محیطی به دست آمد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/12/29 | پذیرش: 1400/11/11