دوره 13، شماره 2 - ( 1400 )                   جلد 13 شماره 2 صفحات 71-31 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

khoshkab S. Evaluating the efficiency of Iranian industrial universities based on non-parametric and parametric approaches. ihej 2021; 13 (2) :31-71
URL: http://ihej.ir/article-1-1542-fa.html
خشکاب شهربانو. ارزیابی کارایی عملکرد آموزشی و پژوهشی دانشگاه های صنعتی ایران. آموزش عالی ایران. 1400; 13 (2) :31-71

URL: http://ihej.ir/article-1-1542-fa.html


دانشگاه فرهنگیان ، khoshkab.sh@ut.ac.ir
چکیده:   (2975 مشاهده)
مطالعه حاضر وضعیت کارایی آموزشی و پژوهشی دانشگاه­های صنعتی ایران با استفاده از دو روش ناپارامتریِ تحلیل پوششی داده­ها و روش پارامتریِ تحلیل مرز تصادفی برای متغیرهای ورودی (تعداد دانشجویان ورودی، تعداد اعضاء هیأت علمی، تعداد کارکنان و بودجه) و خروجی (درآمد اختصاصی، تعداد دانشجویان در حال تحصیل، تعداد دانش­آموختگان و مقالات همایشی) و داده­های مستخرج از لایحه بودجه، آمار و مستندات مؤسسه پژوهش و برنامه­ریزی آموزش عالی و وبسایت پایگاه جهان اسلام مربوط به 20 دانشگاه صنعتی طی سال­های تحصیلی 1392-1393 و 1393-1394 را مورد ارزیابی قرار داده است. نتایج پژوهش نشانگر؛ 1- وجود ناکارایی در واحدهای دانشگاهی؛ 2- تفاوت درجه­ی ناکارآمدی در واحدهای دانشگاهی مختلف؛ 3-کاهش میانگین کارایی کل دانشگاه­های منتخب در سال 1393 در مقایسه با سال 1394؛ 4- کاهش میانگین کارایی آموزشی و افزایش میانگین کارایی پژوهشی دانشگاه­های منتخب در طول زمان ؛ 6- عدم وجود ناهمسانی واریانس داده­ها در تحلیل مرز تصادفی؛ و 7- همخطی بین برخی متغیرهای توضیحی از جمله اعضاء هیأت علمی و بودجه در آزمون عامل تورم واریانس بود. در روش تحلیل مرز تصادفی، علاوه بر ناکارایی فنی، ناکارایی تصادفی و ضریب کشش نهاده­ها بر ستانده­های آموزش و پژوهش نیز برآورد شد تا نقشه راه مطلوبی پیش­روی سیاستگذاران و تصمیم­گیرندگان واحدهای دانشگاهی برای اتخاذ تصمیمات اثربخش ترسیم کند.
متن کامل [PDF 949 kb]   (967 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/6/18 | پذیرش: 1401/1/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.