khoshkab S. Evaluating the efficiency of Iranian industrial universities based on non-parametric and parametric approaches. ihej 2021; 13 (2) :31-71
URL:
http://ihej.ir/article-1-1542-fa.html
دانشگاه فرهنگیان ، khoshkab.sh@ut.ac.ir
چکیده: (2975 مشاهده)
مطالعه حاضر وضعیت کارایی آموزشی و پژوهشی دانشگاههای صنعتی ایران با استفاده از دو روش ناپارامتریِ تحلیل پوششی دادهها و روش پارامتریِ تحلیل مرز تصادفی برای متغیرهای ورودی (تعداد دانشجویان ورودی، تعداد اعضاء هیأت علمی، تعداد کارکنان و بودجه) و خروجی (درآمد اختصاصی، تعداد دانشجویان در حال تحصیل، تعداد دانشآموختگان و مقالات همایشی) و دادههای مستخرج از لایحه بودجه، آمار و مستندات مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی و وبسایت پایگاه جهان اسلام مربوط به 20 دانشگاه صنعتی طی سالهای تحصیلی 1392-1393 و 1393-1394 را مورد ارزیابی قرار داده است. نتایج پژوهش نشانگر؛ 1- وجود ناکارایی در واحدهای دانشگاهی؛ 2- تفاوت درجهی ناکارآمدی در واحدهای دانشگاهی مختلف؛ 3-کاهش میانگین کارایی کل دانشگاههای منتخب در سال 1393 در مقایسه با سال 1394؛ 4- کاهش میانگین کارایی آموزشی و افزایش میانگین کارایی پژوهشی دانشگاههای منتخب در طول زمان ؛ 6- عدم وجود ناهمسانی واریانس دادهها در تحلیل مرز تصادفی؛ و 7- همخطی بین برخی متغیرهای توضیحی از جمله اعضاء هیأت علمی و بودجه در آزمون عامل تورم واریانس بود. در روش تحلیل مرز تصادفی، علاوه بر ناکارایی فنی، ناکارایی تصادفی و ضریب کشش نهادهها بر ستاندههای آموزش و پژوهش نیز برآورد شد تا نقشه راه مطلوبی پیشروی سیاستگذاران و تصمیمگیرندگان واحدهای دانشگاهی برای اتخاذ تصمیمات اثربخش ترسیم کند.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/6/18 | پذیرش: 1401/1/15