1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات 2- دانشگاه کردستان ، n.azizi@uok.ac.ir 3- دانشگاه پیام نور
چکیده: (4223 مشاهده)
هدف از این پژوهش، ساخت و اعتبار یابی مدلی جهت ارزیابی بعد آموزشی در نظام آموزش از دور بود. این پژوهش ازنظر هدف، پژوهشی کاربردی میباشد که با رویکرد آمیخته اکتشافی (کیفی و کمی) انجام گرفت. مشارکتکنندگان این پژوهش در بخش کیفی 15 نفر از اساتید و پژوهشگران آموزش از دور بودند که به صورتی هدفمند انتخاب و با آنها مصاحبه گردید. در بخش کمی مطالعه نیز جامعه آماری هدف (مدیران، برنامهریزان و کارشناسانسازمان مرکزی دانشگاه پیام نور) بودند که 215 نفر از آنان بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب و از آنها خواستهشده تا پرسشنامه پژوهش را تکمیل کنند. این پرسشنامه مشتمل بر 52 شاخص بود که روایی محتوای آن با استناد به نظر متخصصان و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ89 /0 ارزیابی و موردتأیید واقع شد. برای تحلیل دادههای بخش کیفی از کدگذاریهای باز و محوری بهره گرفتهشده و برای تجزیهوتحلیل دادههای کمی حاصل از پرسشنامه نیز علاوه بر شاخصهای گرایش مرکزی از تحلیل عاملی تأییدی استفاده گردید.نتایج این مطالعه نشان داد که مدل جامع ارزیابی بعد آموزشی در یک سیستم آموزش از دور دارای 7 بعد سازمان یاد دهنده؛ یاد دهنده؛ یادگیرنده؛ مبانی پداگوژی، تئوری و نسلهای فناوری؛ مواد و محتوای آموزشی؛ روشها و رویکردهای آموزشی؛ و زمان و مکان آموزشی با 52 شاخص ارزیابی مرتبط است که با بهرهگیری از روششناسی و ابزار مناسب میتوانند برای ارزیابی بعد آموزشی نظام آموزش از دور مورداستفاده قرار گیرند.
Shahmohammadi A, Azizi N, Poorzahir A T, Ebrahimzadeh I. Designing and Validating of Evaluation Model in Distance Education System (Case Study: Payam Noor University). ihej 2019; 11 (1) :99-124 URL: http://ihej.ir/article-1-1448-fa.html
شاه محمدی انور، عزیزی نعمت الله، پور ظهیر علی تقی، ابراهیم زاده عیسی. طراحی و اعتبار یابی مدل ارزیابی در نظام آموزش از دور (مورد: دانشگاه پیام نور). آموزش عالی ایران. 1398; 11 (1) :99-124