نوری میثم، رضوی سید محمد حسین، تابش سعید، دوستی مرتضی. راهکارهای تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی در حوزه ورزش. آموزش عالی ایران. 1398; 11 (4) :95-132
URL: http://ihej.ir/article-1-1436-fa.html
1- دانشگاه مازندران ، meysam1896@yahoo.com
2- دانشگاه مازندران
چکیده: (4480 مشاهده)
بحرانهای جهانی، توسعه اقتصاد ملی را به یک مشکل اساسی تبدیل کرده است. یکی از راههای دستیابی به توسعه اقتصادی، بهبود مکانیسمهای تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی است. با توجه به اهمیت و جایگاه دانشگاهها، مراکز علمی و تحقیقات دانشگاهی در رفع نیازهای جامعه و حرکت به سمت تولید سرمایه از دانش تولید شده در این مراکز، لازم است اراهکارهای متناسب با شرایط ساختاری، محیطی و انسانی این مراکز برای تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی معرفی شود. بنابراین پژوهش حاضر به دنبال ارائه راهکارهای تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی در حوزه ورزش میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش اجرا جزء تحقیقات توصیفی- پیمایشی است. از نظر جمعآوری دادهها کیفی و از نظر محل جمعآوری دادهها میدانی- کتابخانهای است. پژوهش حاضر در چهارچوب رویکرد کیفی و با به کارگیری روش نظریه داده بنیاد(گلیزری) انجام گرفت. در این پژوهش، از مصاحبه نیمه ساختاریافته بهعنوان ابزار گردآوری دادهها استفاده شده که دادههای حاصل از آن، با بهرهگیری از کدگذاری باز، محوری و نظری تجزیه و تحلیلشده است. جامعه آماری این پژوهش شامل اعضای هیات علمی دانشکدههای تربیتبدنی، کارآفرینان دانشگاهی، مخترعین دانشگاهی در حوزه ورزش و دانشجویان تحصیلات تکمیلی بود. نمونهگیری با استفاده از روش نمونهگیری نظری و روش قضاوتی هدفمند انجام و تا رسیدن به اشباع نظری دنبال شد که در مجموع 22 نفر از متخصصان را شامل میشد. نتایج بخش کیفی نشان داد راهکارهای تجاری سازی 57 مفهوم، 10 مقوله (آموزشی_پژوهشی، منابع انسانی، مدیریتی، بازاریابی، شخصیتی، ارتباطی، سیاست گذاری، حقوقی-نظارتی، مالی و سخت افزاری_ نرم افزاری) و 6 بعد (درون سازمانی، فردی، برون سازمانی، قانونی، امکانات_تجهیزاتی، اقتصادی) را شامل میشود. مدیران ارشد دانشگاهی و دولتی همواره باید تلاش کنند تا از این راهکارها برای تجاری سازی و تولید ثروت پژوهشهای محققین و دانشمندان استفاده کنند.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1399/1/3 | پذیرش: 1399/9/12