1- دانشگاه تهران ، bziyae@ut.ac.ir 2- دانشگاه تهران
چکیده: (3515 مشاهده)
بینالمللی سازی یکی از شاخصهای مهم برای دانشگاهها است، همچنین در مقابل، دانشگاهها بازیگران اصلی در اکوسیستمهای کارآفرینی هستند که فعالیتهای مثبت آنها در تولید و انتشار دانش، باعث ایجاد شرکتهای زایشی دانشگاهی میشود. روششناسی:پژوهش حاضر، ازنظر هدف کاربردی بوده و از منظر گردآوری دادههای توصیفی- همبستگی است. دادهها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته، با روش تصادفی ساده از108 نفر از مدیران و معاونان شرکتهای زایشی در پارک علم و فناوری دانشگاههای برتر راهاندازی شدهاند، گردآوری گردید، همچنین تحلیل دادهها در این پژوهش با رویکرد مدل یابی معادلات ساختاری انجام شده است. آلفای کرونباخ برای تمامی سازهها بالاتر از 7/0 و مقدار میانگین واریانس استخراج شده بالاتر از 5/0 بوده که بر این اساس روایی و پایایی سازهها تائید شده است. نتایج: بر اساس نتایج مشخص شد که مؤلفههای شرکتهای زایشی (عوامل فردی،سازمانی و محیطی) بر توسعه بینالمللی سازی دانشگاههای برتر ایران تأثیر مثبت و معنادار دارد.
Ziyae B, Rezvani M, Mobarki M H, Tajpour M. The Impact of Academic Spinoffs Components in Development of Internationalization of Universities. ihej 2019; 11 (3) :27-48 URL: http://ihej.ir/article-1-1423-fa.html
ضیاء بابک، رضوانی مهران، مبارکی محمد حسن، تاج پور مهدی. تأثیر مولفه های شرکت های زایشی دانشگاهی بر توسعه بین المللی سازی دانشگاه. آموزش عالی ایران. 1398; 11 (3) :27-48