[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: فرایند ارزیابی مقالات :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 11، شماره 2 - ( 1398 ) ::
جلد 11 شماره 2 صفحات 27-58 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش اعضای هیئت‌علمی در فرایند کاریابی فارغ‌التحصیلان دانشگاه: یک مطالعه کیفی
زینب گل پیچ*1، علی اکبر سلیمانیان1، زکیه امانی2
1- دانشگاه بجنورد
2- دانشگاه فرهنگیان
چکیده:   (265 مشاهده)

کاریابی به‌عنوان الگویی از رفتارهای هدفمند، ارادی و خود نظم‌دهنده باهدف دستیابی به اشتغال تعریف‌شده است. این مفهوم تحت تأثیر عوامل و پیش‌بینی کننده­های متعددی قرار دارد که از بین این عوامل نقش حمایت اجتماعی در پژوهش­های مختلف موردبررسی قرارگرفته است. با توجه به نقش مهم اعضای هیئت‌علمی دانشگاه­ها در ارتقای مسیر شغلی و به‌طور خاص فرایند کاریابی دانشجویان، هدف پژوهش حاضر بررسی ادراک فارغ‌التحصیلان دانشگاه از چگونگی تأثیرگذاری اساتید بر فرایند کاریابی­ آن‌ها می­باشد. این پژوهش یک مطالعه کیفی با طرح پدیدارشناسی تفسیری می­باشد. تعداد مشارکت‌کنندگان در این پژوهش 11 نفر (7 مرد و 4 زن) از فارغ‌التحصیلان دانشگاه­ بجنورد می‌باشند که علاوه بر اشتغال به کار، نمره­ی آن‌ها در مقیاس­های فعالیت کاریابی و خودکارآمدی کاریابی نیز یک انحراف معیار بالاتر از میانگین باشد. مشارکت‌کنندگان با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند و ملاک محور انتخاب گردید و سپس داده­ها با استفاده از روش مصاحبه­ی نیمه ساختاریافته جمع‌آوری و از طریق روش دیکلمن کدگذاری و تحلیل گردید. فرایند کدگذاری در قالب کدهای اولیه، مفاهیم و مقوله­ها مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل مصاحبه­ها منجر به استخراج 440 کد اولیه، 11 مفهوم و 5 مقوله گردید این مقوله­ها که درواقع منعکس‌کننده ادراک فارغ‌التحصیلان از چگونگی تأثیرگذاری اساتید بر فرایند کاریابی­ آن‌ها می­باشد عبارت‌اند از رشد خودکارآمدی کاریابی، حمایت روان­شناختی، پشتیبانی‌های تخصصی، پرورش نگرش کاریابی و ارتقای راهبردهای کاریابی. عوامل احصاء شده از فرایند تحلیل مصاحبه­ها، ضمن تأکید بر نقش اعضای هیئت‌علمی در فرایند کاریابی فارغ‌التحصیلان، بیانگر این مطلب است که روابط بین اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان دربرگیرنده‌ی تلویحاتی مانند ارتقاء نگرش­های واقع‌بینانه نسبت به کاریابی، افزایش حمایت اجتماعی ادراک‌شده در مسیر کاریابی، افزایش توانمندی­های زمینه­ای برای اشتغال، غنی شدن راهبردهای جستجوی شغل و افزایش باور به توانمندی­های فردی برای کسب شغل، می­باشد.
واژه‌های کلیدی: پدیدارشناسی، کاریابی، اعضای هیئت‌علمی، فارغ‌التحصیلان دانشگاه
متن کامل [PDF 1052 kb]   (118 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Golpich Z. The Role of Faculty Members on Finding Job Process for Graduates: a qualitative research. ihej. 2019; 11 (2) :27-58
URL: http://ihej.ir/article-1-1397-fa.html

گل پیچ زینب، سلیمانیان علی اکبر، امانی زکیه. نقش اعضای هیئت‌علمی در فرایند کاریابی فارغ‌التحصیلان دانشگاه: یک مطالعه کیفی. آموزش عالی ایران. 1398; 11 (2) :27-58

URL: http://ihej.ir/article-1-1397-fa.html



دوره 11، شماره 2 - ( 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش عالی ایران Iranian Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4218