1- دانشگاه کردستان ، nshirbagi@uok.ac.ir
2- دانشگاه کردستان
چکیده: (4203 مشاهده)
باهدف بازنمایی تجارب اعضای هیئتعلمی دانشگاهها از ایفای همزمان نقشهای چندگانه شغلی و خانوادگی پژوهشی با رویکرد تفسیری و با روش نظریۀ داده بنیاد انجام شد. میدان تحقیق، دانشگاه کردستان و مشارکتکنندگان بالقوه همۀ اعضای هیئتعلمی تماموقت بودند که جهت انتخاب نمونه از شیوۀ نمونهگیری هدفمند با روش بیشینۀ تنوع استفاده گردید که نهایتاٌ پس از دستیابی به اشباع نظری به 18 نفر رسید. ابزار گردآوری دادهها یک پروتکل مصاحبۀ نیمهساختارمند با 10 سؤال بود. برای افزایش پایایی از روش بازبینی توسط مشارکتکنندگان و مرور توسط اعضای هیئتعلمی غیر شرکتکننده در پژوهش استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها به شیوۀ کدگذاری نظری سه مرحلهای و با استفاده از نرمافزار MAXqda انجام گرفت. مؤلفههای مرتبط با گرانباری نقش در پنج دسته عوامل زمینهای، فرایندی، علی، راهبردی و پیامدی احصا شدند. یافتهها حاکی از آن بود که اعضای هیئتعلمی زن و مرد به گونههای متفاوتی پدیدۀ گرانباری نقش را تجربه کرده بودند. شیوۀ نگرش و تفکر اعضای هیئتعلمی که مسئولیت مراقبت از بچهها و یا والدین سالمندشان را بر عهده داشتند بر میزان سازگاری آنان با گرانباری نقش تأثیر داشت. تجربۀ آن دسته از اعضای هیئتعلمی که در مدیریتهای اجرایی دانشگاهی نیز ایفای نقش میکردند با تجربۀ اعضای هیئتعلمی که در کارهای اجرایی درگیر نبودند از گرانباری نقش متفاوت بود. به نظر مدیران دانشگاهی، مقابله و سازگاری با گرانباری نقش، امری ممکن و لازم است. با تغییر دیدگاه اعضای هیئتعلمی نسبت به دانشگاه، داشتن برنامۀ کاری منظم و اولویتدهی به کارها میتوان میزان فشار کاری و ذهنی بر اعضای هیئتعلمی را کاهش داد. مصاحبهشوندگان بر این باور بودند تغییر قوانین دانشگاهی و داشتن انتظارات متناسب با میزان دریافتی آنها از راهحلهای مفید دیگر برای کاهش گرانباری نقش اعضای هیئتعلمی است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/8/17 | پذیرش: 1399/10/20