دوره 10، شماره 3 - ( 1397 )                   جلد 10 شماره 3 صفحات 28-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yamani Dozi Sorkhabi M, Goldasteh A, Safari R, Sohrabi M, Toroghi J, Rashid Hajikhajeloo S. Comparison of Strategic Plans of Universities and Institutes of Higher Education with a Quantitative Approach. ihej 2018; 10 (3) :1-28
URL: http://ihej.ir/article-1-1332-fa.html
یمنی دوزی سرخابی محمد، گلدسته اکبر، صفری رحیم، سهرابی منیره، طرقی جعفر، رشید حاجی خواجه لو صالح. مقایسه برنامه های راهبردی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور با رویکرد کمّی. آموزش عالی ایران. 1397; 10 (3) :1-28

URL: http://ihej.ir/article-1-1332-fa.html


1- گروه آموزش عالی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی
2- گروه علوم تربیتی، دانشگاه علم و فرهنگ ، a_goldasteh@sbu.ac.ir
3- مرکز نظارت و ارزیابی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
4- دانشجوی دکتری، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی
چکیده:   (7151 مشاهده)
برنامه­ ریزی راهبردی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور عموماً با استفاده از الگو­های برنامه ­ریزی راهبردی معرفی‌شده توسط خبرگان و دانشگاه‌ها تهیه می­شود. این برنامه­ ها پس از تدوین در قالب اسناد برنامه ­ریزی راهبردی دانشگاه انتشار می­یابد. این اسناد دارای ویژگی­هایی هستند که مانند الگوهای برنامه­ ریزی مورداستفاده می­توانند مشابه یا متمایز باشند. وجود ویژگی­های مشابه در اسناد، امکان گروه ­بندی آن­ها را فراهم می­کند. در این بررسی سعی می­شود با استفاده از روش­های کمّی (آماری) اسناد مشابه را در گروه­های همگن گروه­ بندی کنیم. به همین منظور ویژگی­های محتوایی و شکلی اسناد برنامه ­ریزی 8 دانشگاه مختلف شامل 3 دانشگاه دولتی تهران، تربیت مدرس و فردوسی، 3 دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی غیر­دولتی علم و فرهنگ، سوره و اشرفی اصفهانی و 2 دانشگاه خارجی آکسفورد و کورنل موردبررسی قرارگرفته و وجود یا فقدان این ویژگی­ها در اسناد مذکور تعیین‌شده است. با استفاده از روش چند متغیره آماری خوشه‌بندی، این دانشگاه‌ها در 4 خوشه­ ی متفاوت گروه‌بندی‌شده‌اند.
به‌منظور تعیین الگوی مورداستفاده در تدوین اسناد برنامه ­ریزی راهبردی دانشگاه­های منتخب، ویژگی­های 12 الگوی متفاوت برنامه­ ریزی راهبردی موردبررسی قرارگرفته و میزان تشابه هر یک از آن­ها با اسناد موردبررسی تعیین‌شده است. نتیجه­ ی این بررسی نشان می­دهد، در تدوین اسناد برنامه­ ریزی راهبردی که در 4 گروه، گروه‌بندی‌شده‌اند، هر یک از اسناد احتمالاً از یک الگوی مشخص و متمایز با سایر گروه­ها استفاده نموده ­اند.
نتیجه ­ی این بررسی کمّی می­تواند به‌عنوان مقدمه­ ی تحلیل کیفی اسناد موردبررسی استفاده شود. علاوه بر این، نتایج بررسی نشان می­دهد که هیچ‌یک از دانشگاه­های ایرانی بررسی‌شده، الگوی خاص مربوط به دانشگاه خود را طراحی نکرده ­اند. به‌عبارت‌دیگر، الگو­های به‌کاررفته در برنامه­ ریزی دانشگاه­های موردبررسی، عموماً اقتباسی بوده و رویکرد طراحی خاصی برای آن دانشگاه مورد توجه نبوده است. این امر می­تواند موفقیت دانشگاه‌ها را در عملیاتی کردن اسناد برنامه ­های تنظیمی با چالش مواجه سازد.
متن کامل [PDF 1246 kb]   (2455 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/7/15 | پذیرش: 1398/7/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.