marze hajiaghaee M, arasteh H, abdollahi B, abbasian H. Identification and ranking of structural damages in non-profit higher education institutions of Mazandaran. ihej 2023; 15 (1) : 6
URL:
http://ihej.ir/article-1-1328-fa.html
مرزه حاجی آقایی محسن، آراسته حمیدرضا، عبداللهی بیژن، عباسیان حسن. شناسایی و رتبهبندی آسیبهای ساختاری در مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی مازندران. آموزش عالی ایران. 1402; 15 (1) :104-122
URL: http://ihej.ir/article-1-1328-fa.html
1- دکتری مدیریت آموزش عالی، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
2- استاد مدیریت آموزش عالی، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناختی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران ، arasteh@khu.ac.ir
3- استاد، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناختی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
4- استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناختی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده: (1585 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی و رتبه بندی آسیبهای ساختار مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی غیردولتی استان مازندران بود.
روش شناسی: در این پژوهش از روش آمیخته استفاده شد، در مرحله کیفی، دادهها با مصاحبه با مطلعین کلیدی جمعآوری شدند. با استفاده از این نتایج پرسشنامه محقق ساخته تهیه گردید. در مرحله کمی، روش کلی تحقیق، توصیفی و از نوع پیمایشی بود. روایی صوری و روایی محتوی پرسشنامه با بهره گیری از صاحبنظران و نخبگان تائید گردید. پایایی آن هم با محاسبه ضریب پایایی به روش کرونباخ 898/0 به دست آمد. پرسشنامه در میان جامعه آماری که هیئتمدیره اتحادیه مرکزی غیرانتفاعی کشور و دستاندرکاران غیرانتفاعی مازندران بودند توزیع گردید و 100 پرسشنامه جمع آوری شد. در نهایت با استفاده از آمار توصیفی، استنباطی و نرم افزار SPSS داده ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی 46 آسیب در سه بعد رسمیت، تمرکز و پیچیدگی شناسایی گردید. برای رتبهبندی آسیبها از آزمون رتبه بندی فریدمن استفاده شد. مشخص گردید که مؤلفه مهجور بودن مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی در ساختار وزارت علوم در رتبه اول و مؤلفه ضعف وجود دفتر مرکزی غیرانتفاعی غیردولتی در جهت حمایت از مؤسسات در رتبه آخر قرار دارد.
بحث و نتیجه گیری: با توجه به تعداد دانشجویان مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و کمک مؤثر این مؤسسات به آموزش عالی کشور باید توجه بیشتری به این بخش از آموزش عالی خصوصی صورت گیرد. نه آنکه این مؤسسات در ساختار وزارت علوم از نظر مهجوریت رتبه نخست را کسب نمایند. درعینحال پیشنهاد میشود با تغییر نگاه نسبت به آموزش عالی خصوصی از دستاوردهای این پژوهش که در همین راستا است استفاده گردد.
شمارهی مقاله: 6
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/7/7 | پذیرش: 1402/9/10