1- دانشگاه رازی ، : yosefmohamadifar@gmail.com 2- دانشگاه رازی
چکیده: (3738 مشاهده)
جلب رضایت دانشجویان ازجمله دغدغههای نظام آموزش عالی در کشور است که کمتر مورد پژوهش قرار گرفته است. مقاله حاضر برگرفته از پژوهشی است که با هدف شناسایی و اولویتبندی متغیرهای مؤثر بر رضایت دانشجویان انجام شده است. دادههای این مقاله با استفاده از پرسشنامهای محقق ساخته با نمونهای به حجم 409 نفر در 11 دانشکده دانشگاه رازی جمعآوری و مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. این بررسی شامل دو حوزه انتظار دانشجویان و برداشت ذهنی آنان از عملکرد دانشگاه بود. رضایتمندی از متغیرهای مختلفی که به ابعاد کلان، میانی و خرد قابلتقسیم هستند، تأثیرپذیر است، در این مقاله تعدادی از متغیرهای خرد و میانی موردبررسی قرار گرفت. بهصورت خلاصه یافتههای این پژوهش نشاندهنده این واقعیت است که بین پنج متغیر موردمطالعه (تعامل استاد – دانشجو؛ تصویر برند دانشگاه؛ فضا و تجهیزات؛ رفتار کارکنان و تسهیلات فرهنگی ورزشی) و سطح رضایتمندی دانشجویان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد؛ لکن آنچه حائر توجه است پایینتر بودن نمره خدمات دریافتی»(متأثر از عملکرد کنونی دانشگاهها) از سطح انتظارات دانشجویان در تمامی شاخصهای موردمطالعه است؛ بنابراین فارغ از اینکه چه عواملی زمینه تقلیل انتظار و یا افزایش سطح عملکرد دریافتی را فراهم میسازد؛ میتوان گفت که میزان رضایتمندی پایینتر از سطح بایسته آن است و این موضوع نشان از وجود ضعف در سیستم مدیریت خدمترسانی دانشگاه رازی است. از دیگر یافتههای مهم این پژوهش سطح تأثیرگذاری بسیار زیاد تعامل استاد –دانشجوبر رضایتمندی دانشجویان است
mohamadifar Y, berimavandi E. Perserviced Service Quality in Razi University and its Effect on Student Satisfaction. ihej 2019; 11 (3) :101-126 URL: http://ihej.ir/article-1-1273-fa.html
محمدی فر یوسف، بریموندی الهام. کیفیت خدمات دریافتی از دانشگاه رازی و اثر آن بر سطح رضایتمندی دانشجویان. آموزش عالی ایران. 1398; 11 (3) :101-126