نعیمی مجد آرزو، آراسته حمیدرضا، قلی قورچیان نادر، محمدخانی کامران. تحلیل استراتژی های خودرهبری دانشجویان. آموزش عالی ایران. 1397; 10 (2) :67-87
URL: http://ihej.ir/article-1-1207-fa.html
1- آزاد اسلامی و احد علوم و تحقیقات
2- دانشگاه خوارزمی
3- دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
چکیده: (5367 مشاهده)
پژوهش حاضر، باهدف تحلیل استراتژیهای خود رهبری دانشجویان کارشناسی ارشد مدیریت اجرا شد.پژوهش ازنظر هدف اکتشافی است. استراتژی مطالعه در بخش کیفی نظریه داده بنیاد و در بخش کمی تحلیل عاملی اکتشافی است. روش پژوهش بهصورت کیفی و کمی است. نمونه آماری در بخش کیفی، تعداد 20 نفر از استادان و صاحبنظران خبره بودند که به شیوه هدفمند و نظری انتخاب شدند و در بخش کمی از تعداد 6088 نفر دانشجویان دوره کارشناسی ارشد رشته مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات و دانشگاه تربیت مدرس ، با روش نمونهگیری طبقهای چند مرحله تعداد 580 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. در بخش کیفی، از بررسی متون و ادبیات، پرسشهای باز و گروههای کانونی استفاده شد. در بخش کمی پژوهش جهت اندازهگیری متغیرها، پرسشنامۀ محقق ساختۀ خود رهبری با انجام اصلاحات و متناسبسازی با ویژگیهای خود رهبری دانشجویان مورداستفاده قرار گرفت. در بخش کیفی، پس از تحلیل کلیۀ مصاحبهها و بررسی ادبیات موضوعی، تعداد 64 کد اولیه شناسایی شد که پس از پالایش به 23 مقوله،7 عامل و 2 مؤلفۀ اصلی تبدیل گردید.جهت تحلیل یافتههای پژوهش کمی از تحلیل عاملی اکتشافی بهره گرفته شد. توجه به انجام تحلیل عاملی روی 57 گویه پرسشنامه، 13 عامل بهعنوان عاملهای اصلی شناسایی و نامگذاری شدند و نتایج نشان داد این عوامل، استراتژیهای خود رهبری هستند که دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس و علوم تحقیقات به کار میگیرند.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/12/13 | پذیرش: 1397/12/13