 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                    
                    نعیمی مجد آرزو،  آراسته حمیدرضا،  قلی قورچیان نادر،  محمدخانی کامران. تحلیل استراتژی های خودرهبری دانشجویان.  آموزش عالی ایران. 1397; 10 (2) :67-87
URL: http://ihej.ir/article-1-1207-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- آزاد اسلامی و احد علوم و تحقیقات 
 2- دانشگاه خوارزمی 
 3- دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات 
                    
                    
                    چکیده:       (6247 مشاهده)
                    
                    
                    پژوهش حاضر، باهدف تحلیل استراتژیهای خود رهبری دانشجویان کارشناسی ارشد مدیریت اجرا شد.پژوهش ازنظر هدف اکتشافی است. استراتژی مطالعه در بخش  کیفی نظریه داده بنیاد و در بخش کمی تحلیل عاملی اکتشافی است. روش پژوهش بهصورت  کیفی و کمی است.  نمونه آماری در بخش کیفی، تعداد  20 نفر از استادان و صاحبنظران خبره بودند که به شیوه هدفمند و نظری انتخاب شدند و در بخش کمی از تعداد 6088 نفر دانشجویان دوره کارشناسی ارشد رشته مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات و دانشگاه تربیت مدرس ، با روش نمونهگیری طبقهای چند مرحله تعداد 580 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. در بخش کیفی،  از بررسی متون و ادبیات، پرسشهای باز و گروههای کانونی استفاده شد. در بخش کمی پژوهش جهت اندازهگیری متغیرها، پرسشنامۀ محقق ساختۀ خود رهبری با انجام اصلاحات و متناسبسازی با ویژگیهای خود رهبری دانشجویان مورداستفاده قرار گرفت. در بخش کیفی، پس از تحلیل کلیۀ مصاحبهها و بررسی ادبیات موضوعی، تعداد 64 کد اولیه شناسایی شد که پس از پالایش به 23 مقوله،7 عامل و 2 مؤلفۀ اصلی تبدیل گردید.جهت تحلیل یافتههای پژوهش کمی از تحلیل عاملی اکتشافی بهره گرفته شد. توجه به انجام تحلیل عاملی روی 57 گویه پرسشنامه، 13 عامل بهعنوان عاملهای اصلی شناسایی و نامگذاری شدند و نتایج نشان داد این عوامل، استراتژیهای خود رهبری هستند که دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس و علوم تحقیقات به کار میگیرند.
 
                     
                    
                    
                    
                    
                    نوع مقاله:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
تخصصي  دریافت: 1397/12/13 | پذیرش: 1397/12/13