[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: فرایند ارزیابی مقالات :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 2 - ( 6-1397 ) ::
جلد 10 شماره 2 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی عوامل ایستایی – پویایی نظام آموزش عالی با استفاده از تکنیک تحلیل مضمون (MAXQDA) و کاربرد تکنیک (ISM) برای سطح بندی مولفه های اثرگذار
نیکا سلامی1، هادی رزقی شیرسوار* 2، محمود حقانی3
1- آزاد اسلامی واحد تهران غرب
2- آزاد اسلامی واحد گرمسار سمنان
3- دانشگاه شهید بهشتی
چکیده:   (363 مشاهده)
باوجود اهمیت نظام آموزش عالی، ابعاد و مؤلفه های مختلف آن در دانشگاه های آزاد و دولتی به خوبی روشن نیست. هدف این مقاله شناسایی ابعاد و مؤلفه های پویایی و ایستایی نظام آموزش عالی در دانشگاه های آزاد و دولتی و مشخص کردن مولفه های تاثیرگذار و تاثیرپذیر در آن است. برای انجام این پژوهش علاوه بر مطالعۀ اسنادی، از تکنیک تحلیل مضمون با نرم افزار MAXQDA12 برای شناسایی عوامل و مؤلفه ها استفاده شده است. مصاحبه های نیمه ساختار یافته به عمل آمده از خبرگان دانشگاه در سال 1397 به صورت کد های باز و محوری و گزینشی انجام شده و برای تعیین مولفه ها اثرگذار و اثرپذیر از معادلات ساختاری تفسیری(ISM) استفاده شده است. با توجه به مصاحبه های نیمه ساختار یافته 401 کد باز و 102 کد محوری برای پویایی و ایستایی در نظر گرفته شد و در آخر 13 مولفه اصلی برای آموزش عالی مشخص گردید. پس از آن با توجه به پرسشنامه ماتریسی معادلات ساختاری تفسیری، مولفه های استاد، رویکرد آموزشی، عوامل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، محتوای برنامه ریزی درسی و آموزشی و عوامل سیاسی از عوامل اثرگذار و دانشجو، اهداف سازمانی، استانداردها، ساختار،رهبری و مدیریت، کارکنان و نوع سازمان از عوامل اثرپذیر می باشد. مولفه ها و زیر مولفه های بیان شده در این پژوهش نشان دهندۀ عوامل کاربردی در نظام آموزش عالی پویا و همچنین مولفه های ایستایی نشان دهندۀ وضع موجود در جامعه دانشگاهی است. مولفه رویکرهای آموزشی از تاثیرگذارترین عوامل در پویایی نظام دانشگاهی از دیدگاه خبرگان بیان شده است.
واژه‌های کلیدی: آموزش عالی، پویایی آموزش عالی، ایستایی آموزش عالی، تکنیک معادلات ساختاری تفسیری(ISM)، تکنیک تحلیل مضمون MAXQDA12
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


سلامی نیکا، رزقی شیرسوار هادی، حقانی محمود. شناسایی عوامل ایستایی – پویایی نظام آموزش عالی با استفاده از تکنیک تحلیل مضمون (MAXQDA) و کاربرد تکنیک (ISM) برای سطح بندی مولفه های اثرگذار. آموزش عالی ایران. 1397; 10 (2)

URL: http://ihej.ir/article-1-1206-fa.html



دوره 10، شماره 2 - ( 6-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش عالی ایران Iranian Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3855