1- آزاد اسلامی واحد تهران غرب
2- دانشگاه شهید بهشتی
چکیده: (8740 مشاهده)
باوجود اهمیت نظام آموزش عالی، همچنان ابعاد و مؤلفههای مختلف ایستایی و پویایی آن بهخوبی روشن نیست.لذا هدف اصلی این مقاله شناسایی ابعاد و مؤلفههای پویایی و ایستایی نظام آموزش عالی و مشخص کردن مؤلفههای تأثیرگذار و تأثیرپذیر در دانشگاههای آزاد و دولتی است. برای انجام این پژوهش علاوه بر مطالعۀ اسنادی، از تکنیک تحلیل مضمون با نرمافزار MAXQDA12 ، برای شناسایی عوامل و مؤلفهها استفاده شده است. در ضمن مصاحبههای نیمه ساختاریافته با خبرگان دانشگاه در سال 1397 بهصورت کدهای باز و محوری و گزینشی انجام شده و برای تعیین مؤلفهها اثرگذار و اثرپذیر از معادلات ساختاری تفسیری(ISM) استفاده شده است. با توجه به مصاحبههای نیمه ساختاریافته، 401 کدباز و 102 کد محوری برای پویایی و ایستایی استخراج گردید، که درنهایت 13 مؤلفه اصلی برای آموزش عالی مشخص شد. پسازآن با توجه به پرسشنامه ماتریسی معادلات ساختاری تفسیری، مؤلفههای استاد، رویکرد آموزشی، عوامل اقتصادی،عوامل فرهنگی - اجتماعی، محتوای برنامهریزی درسی - آموزشی و عوامل سیاسی از عوامل اثرگذار و دانشجو، اهداف سازمانی، استانداردها، ساختار،رهبری - مدیریت، کارکنان و نوع سازمان از عوامل اثرپذیر شناسایی شدند.همچنین مؤلفهها و زیر مؤلفههای بیانشده در این پژوهش بیانگر عوامل کاربردی در نظام آموزش عالی پویا و مؤلفههای ایستایی نشاندهندۀ وضع موجود در جامعه دانشگاهی است. ازنظر خبرگان مؤلفه رویکردهای آموزشی از تأثیرگذارترین عوامل در پویایی نظام دانشگاهی بیان شده است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/12/13 | پذیرش: 1397/12/13