دوره 10، شماره 2 - ( 1397 )                   جلد 10 شماره 2 صفحات 110-89 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Identification of Static - Dynamics Factors of Higher Education System In Iran. ihej 2018; 10 (2) :89-110
URL: http://ihej.ir/article-1-1206-fa.html
سلامی نیکا، رزقی شیرسوار هادی، حقانی محمود. شناسایی عوامل ایستایی– پویایی نظام آموزش عالی در ایران. آموزش عالی ایران. 1397; 10 (2) :89-110

URL: http://ihej.ir/article-1-1206-fa.html


1- آزاد اسلامی واحد تهران غرب
2- دانشگاه شهید بهشتی
چکیده:   (8742 مشاهده)
باوجود اهمیت نظام آموزش عالی، همچنان ابعاد و مؤلفه‌های مختلف ایستایی و پویایی آن به‌خوبی روشن نیست.لذا هدف اصلی این مقاله شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های پویایی و ایستایی نظام آموزش عالی و مشخص کردن مؤلفه‌های تأثیرگذار و تأثیرپذیر در دانشگاه‌های آزاد و دولتی است. برای انجام این پژوهش علاوه بر مطالعۀ اسنادی، از تکنیک تحلیل مضمون با نرم‌افزار MAXQDA12 ، برای شناسایی عوامل و مؤلفه‌ها استفاده شده است. در ضمن مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته با خبرگان دانشگاه در سال 1397 به‌صورت کدهای باز و محوری و گزینشی انجام شده و برای تعیین مؤلفه‌ها اثرگذار و اثرپذیر از معادلات ساختاری تفسیری(ISM) استفاده شده است. با توجه به مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته، 401 کدباز و 102 کد محوری برای پویایی و ایستایی استخراج گردید، که درنهایت 13 مؤلفه اصلی برای آموزش عالی مشخص شد. پس‌ازآن با توجه به پرسشنامه ماتریسی معادلات ساختاری تفسیری، مؤلفه‌های استاد، رویکرد آموزشی، عوامل اقتصادی،عوامل فرهنگی - اجتماعی، محتوای برنامه‌ریزی درسی - آموزشی و عوامل سیاسی از عوامل اثرگذار و دانشجو، اهداف سازمانی، استانداردها، ساختار،رهبری - مدیریت، کارکنان و نوع سازمان از عوامل اثرپذیر شناسایی شدند.همچنین مؤلفه‌ها و زیر مؤلفه‌های بیان‌شده در این پژوهش بیانگر عوامل کاربردی در نظام آموزش عالی پویا و مؤلفه‌های ایستایی نشان‌دهندۀ وضع موجود در جامعه دانشگاهی است. ازنظر خبرگان مؤلفه رویکردهای آموزشی از تأثیرگذارترین عوامل در پویایی نظام دانشگاهی بیان شده است.
 
متن کامل [PDF 1292 kb]   (2656 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/12/13 | پذیرش: 1397/12/13

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.