[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: فرایند ارزیابی مقالات :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 2 - ( 6-1397 ) ::
جلد 10 شماره 2 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
مطالعه عوامل موثر و زمینه ساز اجرای خط مشی های آموزش عالی در ایران
حسین ضابط پور کردی1، علی اکبر امین بیدختی*1، علی محمدرضایی1، ابراهیم صالحی عمران2
1- دانشگاه سمنان
2- دانشگاه مازندران
چکیده:   (678 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویت بندی عوامل زمینه ساز و موثر بر اجرای خط مشی های آموزش عالی ایران صورت گرفته است. پژوهش از نوع آمیخته بوده که در بخش کیفی داده ها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته گردآوری شده و با کد گذاری باز، محوری و انتخابی عوامل زمینه ساز و موثر بر اجرای خط مشی های آموزش عالی شناسایی شد. در بخش کمی با استفاده از پرسشنامه ماحصل کار کیفی و بهره گیری از تحلیل سلسله مراتبی از نظر 5۰ نفر عضو هیئت علمی و متخصصان آموزش عالی به اولویت بندی عوامل زمینه ساز و عوامل موثر پرداخته شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد عوامل زمینه ساز اجرای خط مشی های آموزش عالی شامل 6 مفهوم اصلی در قالب 6۰ مقوله است که مفاهیم اصلی به ترتیب براساس تحلیل سلسله مراتبی عبارتند از: عوامل قانونی، سیاسی، اقتصادی، تکنولوژیکی ، فرهنگی و اجتماعی. همچنین عوامل موثر بر اجرای خط مشی های آموزش عالی در 8 مفهوم اصلی در قالب 9۰ مقوله دسته بندی شده اند این مفاهیم اصلی به ترتیب براساس تحلیل سلسله مراتبی عبارتند از: عوامل مربوط به تدوین خط مشی ، عوامل  اداری، ساختاری و بروکراتیک، عوامل حمایتی، عوامل مربوط به نهادهای اجرایی، تجارب و مهارت های مجری، عوامل پشتیبانی ، انتخاب ابزار مناسب اجرای خط مشی، عوامل محیطی و جغرافیایی است.
 
واژه‌های کلیدی: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، خط مشی گذاری عمومی، نظام آموزش عالی
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


ضابط پور کردی حسین، امین بیدختی علی اکبر، محمدرضایی علی، صالحی عمران ابراهیم. مطالعه عوامل موثر و زمینه ساز اجرای خط مشی های آموزش عالی در ایران. آموزش عالی ایران. 1397; 10 (2)

URL: http://ihej.ir/article-1-1205-fa.html



دوره 10، شماره 2 - ( 6-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش عالی ایران Iranian Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3877