دوره ۱۰، شماره ۲ - ( ۱۳۹۷ )                   جلد ۱۰ شماره ۲ صفحات ۴۶-۲۱ | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Studying Effective and Contextual Factors for Implementation Policies of Higher Education in Iran. ihej 2018; 10 (2) :21-46
URL: http://ihej.ir/article-1-1205-fa.html
ضابط پور کردی حسین، امین بیدختی علی اکبر، محمدرضایی علی، صالحی عمران ابراهیم. مطالعه عوامل مؤثر و زمینه‌ساز اجرای خط‌مشی‌های آموزش عالی در ایران. آموزش عالی ایران. ۱۳۹۷; ۱۰ (۲) :۲۱-۴۶

URL: http://ihej.ir/article-۱-۱۲۰۵-fa.html


۱- دانشگاه سمنان
۲- دانشگاه مازندران
چکیده:   (۸۲۹۴ مشاهده)
پژوهش حاضر باهدف شناسایی و اولویت‌بندی عوامل زمینه‌ساز و مؤثر بر اجرای خط‌مشی‌های آموزش عالی ایران صورت گرفته است. پژوهش از نوع آمیخته بوده که در بخش کیفی داده‌ها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوری‌شده و با کدگذاری باز، محوری و انتخابی عوامل زمینه‌ساز و مؤثر بر اجرای خط‌مشی‌های آموزش عالی شناسایی شد. در بخش کمی با استفاده از پرسشنامه ماحصل کار کیفی و بهره‌گیری از تحلیل سلسله مراتبی ازنظر 5۰ نفر عضو هیئت‌علمی و متخصصان آموزش عالی به اولویت‌بندی عوامل زمینه‌ساز و عوامل مؤثر پرداخته شده است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد عوامل زمینه‌ساز اجرای خط‌مشی‌های آموزش عالی شامل 6 مفهوم اصلی در قالب 6۰ مقوله است که مفاهیم اصلی به ترتیب بر اساس تحلیل سلسله مراتبی عبارت‌اند از: عوامل قانونی، سیاسی، اقتصادی، تکنولوژیکی، فرهنگی و اجتماعی. همچنین عوامل مؤثر بر اجرای خط‌مشی‌های آموزش عالی در 8 مفهوم اصلی در قالب 9۰ مقوله دسته‌بندی‌شده‌اند این مفاهیم اصلی به ترتیب بر اساس تحلیل سلسله مراتبی عبارت‌اند از: عوامل مربوط به تدوین خط‌مشی، عوامل اداری، ساختاری و بوروکراتیک، عوامل حمایتی، عوامل مربوط به نهادهای اجرایی، تجارب و مهارت‌های مجری، عوامل پشتیبانی، انتخاب ابزار مناسب اجرای خط‌مشی، عوامل محیطی و جغرافیایی است.
 
متن کامل [PDF 1214 kb]   (۲۲۸۱ دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/12/13 | پذیرش: 1397/12/13

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.