مطالعه عوامل مؤثر و زمینهساز اجرای خطمشیهای آموزش عالی در ایران
|
حسین ضابط پور کردی1، علی اکبر امین بیدختی1، علی محمدرضایی1، ابراهیم صالحی عمران2 |
1- دانشگاه سمنان 2- دانشگاه مازندران |
|
چکیده: (7931 مشاهده) |
پژوهش حاضر باهدف شناسایی و اولویتبندی عوامل زمینهساز و مؤثر بر اجرای خطمشیهای آموزش عالی ایران صورت گرفته است. پژوهش از نوع آمیخته بوده که در بخش کیفی دادهها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوریشده و با کدگذاری باز، محوری و انتخابی عوامل زمینهساز و مؤثر بر اجرای خطمشیهای آموزش عالی شناسایی شد. در بخش کمی با استفاده از پرسشنامه ماحصل کار کیفی و بهرهگیری از تحلیل سلسله مراتبی ازنظر 5۰ نفر عضو هیئتعلمی و متخصصان آموزش عالی به اولویتبندی عوامل زمینهساز و عوامل مؤثر پرداخته شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد عوامل زمینهساز اجرای خطمشیهای آموزش عالی شامل 6 مفهوم اصلی در قالب 6۰ مقوله است که مفاهیم اصلی به ترتیب بر اساس تحلیل سلسله مراتبی عبارتاند از: عوامل قانونی، سیاسی، اقتصادی، تکنولوژیکی، فرهنگی و اجتماعی. همچنین عوامل مؤثر بر اجرای خطمشیهای آموزش عالی در 8 مفهوم اصلی در قالب 9۰ مقوله دستهبندیشدهاند این مفاهیم اصلی به ترتیب بر اساس تحلیل سلسله مراتبی عبارتاند از: عوامل مربوط به تدوین خطمشی، عوامل اداری، ساختاری و بوروکراتیک، عوامل حمایتی، عوامل مربوط به نهادهای اجرایی، تجارب و مهارتهای مجری، عوامل پشتیبانی، انتخاب ابزار مناسب اجرای خطمشی، عوامل محیطی و جغرافیایی است.
|
|
واژههای کلیدی: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، خط مشی گذاری عمومی، نظام آموزش عالی |
|
متن کامل [PDF 1214 kb]
(2166 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/12/13 | پذیرش: 1397/12/13
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|