[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: فرایند ارزیابی مقالات :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی
اطلاعات نشریه
آرشیو مجله و مقالات
عملکرد فصلنامه
برای نویسندگان
برای داوران
ثبت نام و اشتراک
تماس با ما
تسهیلات پایگاه
اطلاعیه
پیام ها
::
نمایه های مجله آموزش عالی ایران




















 

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: بانک ها و نمایه نامه ها
:: پربازدیدترین مقالات
:: فرم تعارض منافع و اصالت مقاله مجله آموزش عالی ایران
:: تعداد نویسندگان، سازمان های مشارکت کننده و داوری های ۱۴۰۰
:: راهنمای تنظیم مقالات فصلنامه آموزش عالی ایران
..
آخرین مطالب سایر بخش‌ها
..
آرشیو مجله

  • سال 1402
  • سال 1401
  • سال 1400
  • سال 1399
  • سال 1398

  • [ 0-5 از 14   بعدی ]

    ..
    :: دوره 9، شماره 4 - ( 1396 ) ::
    Browse هنوز هیچ نسخه نشریه‌ای توسط مدیر سیستم انتشار نشریه در پایگاه ایجاد نشده است.
    برای مشاهده یا دریافت اطلاعات مقالات به صورت XML اینجا را کلیک کنید.
    :: دوره 9، شماره 4 - ( 1396 ) ::
    جلد 9 شماره 4 صفحات 77-57 برگشت به فهرست نسخه ها
    آسیب‌شناسی نظام آموزشی در مراکز دانشگاهی فنی و حرفه‌ای
    جعفر ترک زاده1، مجید شعبانی فر1، جمال معمرحور2، عطاء الله سینائی3
    1- دانشگاه شیراز
    2- دانشگاه تهران
    3- دانشگاه پیام نور تهران ، Sinaee_sa@yahoo.com
    چکیده:   (4028 مشاهده)
    هدف از انجام این پژوهش، آسیب‌شناسی نظام آموزشی دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای تهران با رویکرد ترکیبی بود. روش پژوهش در بخش کمی، توصیفی از نوع پیمایشی و در بخش کیفی، فرایند چرخه‌ای تحلیل بود. جامعه آماری پژوهش در بخش کمی، دانشجویان دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای تهران به تعداد 17437 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران تعداد نمونه برابر با 376 نفر و با روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی انتخاب گردیدند. مشارکت‌کنندگان در بخش کیفی پژوهش شامل 11 نفر از اعضای هیئت‌علمی و 11 نفر از دانشجویان نیم سال آخر بودند و از نمونه‌گیری هدفمند و تکنیک معیار استفاده شد. برای جمع‌آوری اطلاعات در بخش کمی از مقیاس نظام جامع یاددهی یادگیری استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها از آزمون t تک متغیره و از نرم‌افزار SPSS استفاده گردید. ابزار گردآوری داده­ ها در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختمند بود و با استفاده از فرایند چرخه­ ای تحلیل مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج تحلیل کمی نشان داد که در هر سه بعد مفهومی، ساختاری و عملکردی در دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای تهران آسیب وجود دارد. نتایج حاصل از بخش کیفی پژوهش منجر به شناسایی علل و عوامل بروز آسیب‌های شناسایی‌شده، مشتمل بر 14 عامل گردید که در چهار حوزه اساتید (ضعف در روش‌ها و مهارت‌ها، کم رغبتی نسبت به کار، ضعف در تعامل با دانشجویان، عدم آشنایی با فن‌آوری‌های نوین و نگاه سنتی به آموزش)، دانشجویان (ضعف علمی، بی‌انگیزگی و تعداد زیاد دانشجویان)، امکانات و تجهیزات دانشگاه (حجم زیاد سرفصل‌ها، عدم تناسب محتوای آموزش با نیازهای دانشجویان، کارآفرینانه نبودن آموزش) و مدیریت (نبود سیستم ارزیابی جامع در دانشگاه، ضعف سازمانی و مدیریتی دانشگاه و نبود ارتباط بین صنعت و دانشگاه) دسته‌بندی گردیدند. درمجموع نظام یاددهی - یادگیری در قلمرو پژوهش وضعیت مطلوبی قرار ندارد و در اکثریت‌ قریب‌ به‌اتفاق زمینه‌های مربوطه واجد آسیب و ضعف‌های قابل‌ملاحظه است.

     
    واژه‌های کلیدی: یاددهی- یادگیری، آموزش عالی، فنی و حرفه‌ای، آسیب‌شناسی
    متن کامل [PDF 518 kb]   (946 دریافت)    
    نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
    دریافت: 1397/2/4 | پذیرش: 1397/10/16
    ارسال پیام به نویسنده مسئول

    ارسال نظر درباره این مقاله
    نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

    CAPTCHA


    XML     Print


    Download citation:
    BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
    Send citation to:


    ترک زاده جعفر، شعبانی فر مجید، معمرحور جمال، سینائی عطاء الله. آسیب‌شناسی نظام آموزشی در مراکز دانشگاهی فنی و حرفه‌ای. آموزش عالی ایران. 1396; 9 (4) :57-77

    URL: http://ihej.ir/article-1-1189-fa.html



    بازنشر اطلاعات
    Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
    دوره 9، شماره 4 - ( 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
    مجله آموزش عالی ایران Iranian Higher Education
    Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 75 queries by YEKTAWEB 4657