[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: فرایند ارزیابی مقالات :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی
اطلاعات نشریه
آرشیو مجله و مقالات
عملکرد فصلنامه
برای نویسندگان
برای داوران
ثبت نام و اشتراک
تماس با ما
تسهیلات پایگاه
اطلاعیه
پیام ها
::
نمایه های مجله آموزش عالی ایران




















 

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: بانک ها و نمایه نامه ها
:: پربازدیدترین مقالات
:: فرم تعارض منافع و اصالت مقاله مجله آموزش عالی ایران
:: تعداد نویسندگان، سازمان های مشارکت کننده و داوری های ۱۴۰۰
:: راهنمای تنظیم مقالات فصلنامه آموزش عالی ایران
..
آخرین مطالب سایر بخش‌ها
..
آرشیو مجله

  • سال 1402
  • سال 1402
  • سال 1401
  • سال 1400
  • سال 1399
  • سال 1398

  • [ 0-5 از 14   بعدی ]

    ..
    :: دوره 9، شماره 4 - ( 1396 ) ::
    Browse هنوز هیچ نسخه نشریه‌ای توسط مدیر سیستم انتشار نشریه در پایگاه ایجاد نشده است.
    برای مشاهده یا دریافت اطلاعات مقالات به صورت XML اینجا را کلیک کنید.
    :: دوره 9، شماره 4 - ( 1396 ) ::
    جلد 9 شماره 4 صفحات 27-1 برگشت به فهرست نسخه ها
    تبیین افق 1404 آموزش عالی ایران با استفاده از روش سناریونویسی
    حمید عبدی1، ابراهیم میرشاه جعفری2، محمدرضا نیلی1، سعید رجایی پور1
    1- دانشگاه اصفهان
    2- دانشگاه اصفهان ، Jafari@edu.ui.ac.ir
    چکیده:   (6168 مشاهده)
    آموزش عالی از نقشی کلیدی در تحقق چشم­ اندازهای توسعه کشور در نزد سیاست‌گذاران برخوردار است. این امر به طراحی چشم­ اندازها و رسالت­ هایی برای این نهاد مهم در منابع بالادستی انجامیده است. در این راستا، آینده ­پژوهی و تدوین سناریوهای احتمالی در جهت تحقق چشم­ اندازها و رسالت­ های آموزش عالی بسیار ضروری می­ نماید. علیرغم این اهمیت، ترسیم آینده ­های متصور درزمینۀ تحقق جهت­ گیری منابع بالادستی همواره مورد غفلت قرار گرفته است. پژوهش حاضر به بررسی آینده مطلوب آموزش عالی ایران در افق 1404 پرداخته است. پژوهش حاضر کیفی بوده و از فن سناریونویسی برای آینده ­نگاری بهره گرفته شده است. جامعه آماری پژوهش را منابع بالادستی و صاحب­نظران حوزه آموزش عالی کشور تشکیل داده­ اند. روش نمونه ­گیری، هدفمند بوده و با مصاحبه با 14 نفر از خبرگان، اشباع نظری در داده ­ها حاصل گردید. ابزار جمع­ آوری داده­ ها، فرم تحلیل محتوای منابع بالادستی و مصاحبه نیمه­ ساختاریافته بود و از روش تحلیل محتوای کیفی و تحلیل تفسیری به منظور تحلیل داده­ ها استفاده شد. یافته­ های حاصل از تحلیل محتوای منابع بالادستی نشان داد که چشم­ اندازها و رسالت­ های آموزش عالی ایران را می ­توان در سه مقوله آموزش، پژوهش و خدمات مورد بررسی و تحلیل قرار داد و بر اساس این یافته­ ها و نظرات خبرگان، چهار سناریوی بازسازی­ گرایی، سازش­ گرایی، استانداردگرایی و سازنده­ گرایی را می­توان برای آموزش عالی ایران متصور شد. پژوهش حاضر به این نتیجه انجامید که سناریوی مطلوب آموزش عالی ایران در افق 1404، سناریوی سازنده­ گرایی است.
    واژه‌های کلیدی: آموزش عالی، چشم انداز، رسالت، سناریو نویسی، منابع بالادستی
    متن کامل [PDF 1000 kb]   (1776 دریافت)    
    نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
    دریافت: 1397/11/29 | پذیرش: 1397/11/10
    ارسال پیام به نویسنده مسئول

    ارسال نظر درباره این مقاله
    نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

    CAPTCHA


    XML     Print


    Download citation:
    BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
    Send citation to:


    عبدی حمید، میرشاه جعفری ابراهیم، نیلی محمدرضا، رجایی پور سعید. تبیین افق 1404 آموزش عالی ایران با استفاده از روش سناریونویسی . آموزش عالی ایران. 1396; 9 (4) :1-27

    URL: http://ihej.ir/article-1-1187-fa.html



    بازنشر اطلاعات
    Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
    دوره 9، شماره 4 - ( 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
    مجله آموزش عالی ایران Iranian Higher Education
    Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 78 queries by YEKTAWEB 4645