1- گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی ، shjavan1365@gmail.com 2- گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده: (5298 مشاهده)
امروزه با توجه به تأکیدهای که روی توسعه پایدار و ارگانیک و پویایی اجزاء اکوسیستم نوآوری میشود و با توجه به اینکه همه نهادهای اکوسیستم نوآوری کشور در قالب یک پیکر، ملزم به همکاری و هماهنگی در راستای سوق دادن کشور در مسیر نوآوری، علم و فناوری هستند؛ وجود دانشگاه نوآور بهعنوان یکی از اصلیترین اجزای اکوسیستم نوآوری حائز اهمیت است. با توجه به پیشرفت روزافزون تکنولوژی و تغییرات سریع محیطی، ازجمله ورود فناوریهای مختلف و روزآمد به بازار و شکلگیری رقابت سخت بین عاملان اقتصادی مختلف، و در راستای توسعه و رشد اقتصادی، سازمانهای مختلف و ازجمله دانشگاهها، اگر بخواهند به رشد و توسعه و حیات خود بهعنوان نقشی که در اکوسیستم نوآوری در راستای توسعه علم و فناوری و پاسخگویی به نیازمندیهای جامعه دارند، پاسخ دهند، ملزم به انطباق هر چه بیشتر با محیط و تشویق کارکنان خود به نوآوری و خلاقیت و حرکت به سمت تبدیلشدن به یک دانشگاه نوآور هستند. پژوهش حاضر باهدف طراحی الگوی دانشگاه نوآور در چارچوب اکوسیستم نوآوری در ایران و تعیین اجزای اکوسیستم نوآوری و دانشگاه نوآور انجام گرفت. روششناسی: روششناسی پژوهش از نوع گراندد تئوری بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مدیران و اعضای هیئتعلمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی، مدیران و کارشناسان سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران، مدیران و کارشناسان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران، اعضای انجمن جمعیت صنعت و دانشگاه، کارشناسان، مدیران و اعضای هیئتعلمی عضو دفاتر مرتبط با ارتباط دانشگاه و صنعت، نوآوری و فناوری در دانشگاههای فنی دولتی، دانشگاه آزاد و فرهنگیان و مرکز تحقیقات و سیاستهای علمی کشور تشکیل میدادند. روش نمونهگیری هدفمند و تا دستیابی به حد اشباع نظری بود. مصاحبهشوندگان از طریق روش گلوله برفی انتخاب و مورد مصاحبه نیمهساختمند قرار گرفتند. از روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی استفاده شد. یافته ها: مؤلفههای اکوسیستم نوآوری و دانشگاه نوآور از طریق تجزیه تحلیل نتایج از طریق هم توسط پژوهشگر کیفی و تحلیل محتوای متن مصاحبهها و کدگذاری سه مرحلهایی بر اساس روش نظریه داده بنیاد(GT) و هم با استفاده از نرمافزار مکس کیو دی ای10 ، تعیین و تبیین گردید. نتیجه گیری: درنهایت الگوی اکوسیستم نوآوری و دانشگاه نوآور طراحی و تحلیل مربوط به اثربخشی الگو آورده شد.
javanmardi S, Abaspoor A, khorsandi taskooh A, ghiyasi nodoshan S. Designing an Innovative University Model in the Framework of the Innovation Ecosystem in Iran. ihej 2018; 10 (4) :137-170 URL: http://ihej.ir/article-1-1186-fa.html
جوانمردی شیوا، عباس پور عباس، خورسندی طاسکوه علی، غیاثی ندوشن سعید. طراحی الگوی دانشگاه نوآور در چارچوب اکوسیستم نوآوری در ایران. آموزش عالی ایران. 1397; 10 (4) :137-170