عبدلله پور حلیمه، سلطانی اصغر، اسمی کرامت. تعاملات بیرونی استاد_ دانشجو بر اساس رفتارهای آموزشی و فعالیت های حرفه ای اعضای هیئت علمی. آموزش عالی ایران. 1396; 9 (3) :133-152
URL: http://ihej.ir/article-1-1094-fa.html
1- دانشگاه باهنر کرمان
2- دانشگاه باهنر کرمان ، A.soltani.edu@uk.ac.ir
چکیده: (4968 مشاهده)
افزایش و بهبود کیفیت تعامل میان دانشجویان با استادان، به رشد علمی، اجتماعی و حرفهای دانشجویان کمک میکند. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر، پیش بینی تعاملات بیرونی استاد- دانشجو بر اساس رفتارهای آموزشی و فعالیتهای حرفه ای اعضای هیات علمی بود. روش پژوهش حاضر توصیفی و طرح آن همبستگی بود. جامعه آماری شامل همه اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان در سال تحصیلی 96-95 بود که از میان آنها 110 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه ادراکات و فعالیت های اعضای هیئت علمی بود. ضریب پایایی ابزار با روش همگونی درونی 83/0 برآورد گردید. نتایج مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) با استفاده از نرم افزارAMOS23 نشان داد که رفتارهای آموزشی و فعالیتهای حرفهای اعضای هیئت علمی، و تعاملات اتفاقی، پیشبین مناسبی برای تعاملات حقیقی استاد- دانشجو هستند و در مجموع 79 درصد از واریانس این تعاملات را تبیین میکند. نتایج همچنین نشان داد که تعاملات اتفاقی، پیشبین مناسبی برای تعاملات حقیقی استاد-دانشجو است. بررسی نقش میانجی تعاملات اتفاقی استاد – دانشجو در مدل نیز بیانگر این بود که هر دو متغیر برونزای رفتارهای آموزشی و فعالیتهای حرفهای با میانجی متغیر تعاملات اتفاقی، پیشبین مناسبی برای تعاملات حقیقی هستند. این نتایج دلالتهای مهمی برای بهبود تعامل و ارتباط استاد – دانشجو در جهت رشد و پیشرفت دانشجویان در نظام آموزش عالی ایران دارد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/8/2 | پذیرش: 1397/5/29