[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: فرایند ارزیابی مقالات :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 3 - ( 3-1396 ) ::
جلد 9 شماره 3 صفحات 117-132 برگشت به فهرست نسخه ها
فعالیت های فوق برنامه دانشجویان و گرایش به تفکر انتقادی و مهارت های حل مسئله در آن ها
محسن باقری* 1، افسانه حمزه ئی2
1- دانشگاه اراک ، araku.ac.ir
2- دانشگاه اراک
چکیده:   (63 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر فعالیت ­های فوق­ برنامه برگرایش به تفکر انتقادی و مهارت ­های حل مسئله دانشجویان با روش توصیفی(علی-مقایسه­ ای) انجام گرفت. جامعه آماری این مطالعه، شامل تمامی دانشجویان دانشگاه اراک در دانشکده‌های علوم انسانی، فنی مهندسی، علوم پایه و کشاورزی به تعداد 7200 نفر در نیمسال تحصیلی 95-94 بود. با مراجعه به سوابق دانشجویان تعداد 100 نفر از دانشجویانی که دارای مشارکت مستمر در فعالیت فوق­برنامه بودند به­ صورت خوشه­ ای طبقه ­ای انتخاب شدند؛ و بر این مبنا گروه مقایسه دانشجویانی که فاقد فعالیت فوق­برنامه بودند نیز به همان روش انتخاب شدند. در این مطالعه جهت گردآوری داده ­ها، از پرسشنامه گرایش به تفکر ­انتقادی هرمنس که شامل: سه زیر مقیاس خلاقیت، بالیدگی و تعهد و پرسشنامه حل مسئله هپنر که شامل: سه زیر مقیاس اعتماد به حل مسائل، سبک گرایش- اجتناب و کنترل شخصی بود، استفاده شد. جهت تحلیل داده­ ها از آزمون t مستقل استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد بین گرایش به تفکر انتقادی و مهارت ­های حل مسئله دانشجویانی که دارای فعالیت­ های فوق برنامه هستند و دانشجویانی که فاقد این فعالیت­ها هستند، اختلاف معناداری وجود دارد. در واقع فعالیت­ های فوق ­برنامه منجر به افزایش گرایش به تفکر­انتقادی و مهارت­ های حل مسئله دانشجویان می­ شود. فعالیت ­های فوق­ برنامه از طریق شرکت­ دادن دانشجویان در انجام فعالیت­ های مختلف، افراد را وارد اجتماع می­کند و به ­واسطه مواجه کردن آنها با مسائل و مشکلات مختلف در عرصه­ های مختلف، منجر به افزایش توانایی حل مسئله و تقویت تفکرانتقادی آنها می ­شود. بنابراین پیشنهاد می­شود، در مراکز آموزشی شرایطی را فراهم آورد که دانشجویان به سمت انجام فعالیت­ های فوق ­برنامه سوق پیدا کنند.
واژه‌های کلیدی: فعالیت‌های فوق‌برنامه، گرایش به تفکر انتقادی، مهارت حل مسئله
متن کامل [PDF 682 kb]   (33 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۱/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۷/۵/۲۹
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


باقری محسن، حمزه ئی افسانه. فعالیت های فوق برنامه دانشجویان و گرایش به تفکر انتقادی و مهارت های حل مسئله در آن ها. آموزش عالی ایران. 1396; 9 (3) :117-132

URL: http://ihej.ir/article-1-1093-fa.html



دوره 9، شماره 3 - ( 3-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش عالی ایران Iranian Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3781