1- دانشگاه شهید بهشتی ، Baghab128@gmail.com 2- دانشگاه شهید بهشتی 3- موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی
چکیده: (4412 مشاهده)
غالب پژوهشگران و صاحبنظران اهمیت شبکههای اجتماعی در فرایند یادگیری را متذکر شده و برایناساس، تحقیقات متعددی، نقش کارکردی شبکههای یادگیری فردی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان را تصدیق نمودهاند. با وجود این، هدف پژوهش حاضر عبارت است از مطالعه اکتشافی خصوصیات محتوایی شبکه یادگیری فردی دانشجویان منتخب دانشگاههای شهید بهشتی، علوم پزشکی شهید بهشتی، صنعتی شریف و دانشگاه تهران. 47 نفر از دانشجویان براساس فهرستی از ویژگیها و با روش نمونهگیری نظری و هدفمند جهت انجام مصاحبه عمیق و نیمهساختاریافته انتخاب شدند که دادههای گردآوری شده با استفاده از روش کیفی مقولهبندی نظاممند تحلیل شدند. یافتههای حاصل بیانگر دامنه متنوعی از خصوصیات محتوایی از «روابط اجتماعی روزمره، غیرتحصیلی و بیحاصل» تا «جریان یادگیری متقابل و مشارکتی در فرایند تحصیل» است که در قالب عناصر ارتباطی همچون دانشجویان و فارغالتحصیلان؛ تیمها و تشکلهای دانشجویی؛ اساتید؛ فضاهای مختلف ارتباطی دانشکده و دانشگاه؛ و موسسات، نهادها و دورههای آموزشی محیطی، شناسایی و طبقهبندی شدند. همچنین، خصوصیات محتوایی در دامنهای از خصوصیات سازنده، غیرسازنده و بازدارنده در چهار دسته محتوای دانشی، بینشی، انگیزشی و اجتماعی قابل بحث و تبیین میباشند. برخلاف تصور کارکردی مرسوم نسبت به خصوصیات محتوایی شبکههای مذکور، مدیریت اثربخش فرایند یادگیری دانشجویان مستلزم طراحی و برنامهریزی مسیرهای ارتباطی گستردهتری در موقعیت یادگیری است.