احمدی فاطمه زهرا، مهرمحمدی محمود، تجربه کار مهشید، پاک نهاد مهدیه. تدوین معیارها، شاخصها و شواهدی برای تعیین آموزشگر سرآمد در آموزش عالی. آموزش عالی ایران. ۱۳۹۶; ۹ (۲) :۱۰۵-۱۳۱
URL: http://ihej.ir/article-۱-۱۰۱۹-fa.html
۱- دانشگاه تربیت مدرس
۲- دانشگاه باهنر کرمان
۳- دانشگاه الزهرا
چکیده: (۴۹۷۹ مشاهده)
افزایش روزافزون دانشجویان و گسترش دانشگاهها و مراکز آموزش عالی سبب شده است، کیفیت آموزش عالی و همچنین سرآمدی آموزشگران این عرصه به پرسش گرفته شود. این پژوهش با هدف شناسایی شاخصها و شواهد سرآمدی در آموزش انجام شده است. به منظور تحقق این هدف، جستجوی پایگاههای الکترونیکی با استفاده از کلمات فارسی و انگلیسی انجام شد. جستجوی این پایگاهها در فاصله خرداد تا مرداد 1396 انجام شد. از میان 2896 مقاله وارد شده به مطالعه، 30 مقاله مرتبط با پرسش پژوهشی شناخته شد و مورد تحلیل قرار گرفت. تحلیل تماتیک (مضمونی) مقالهها، به تولید شش مضمون منجر شد که به عنوان معیارهای شناسایی آموزشگر سرآمد در آموزش آورده شدهاند؛ عبارتند از: فلسفه آموزشی، شایستگیهای تدریس، تأثیر آموزشگر بر یادگیری دانشجویان، ارزشیابی تدریس و یادگیری (تأمل)، بالندگی(توسعه) در حوزه تدریس و ارائه خدمات مرتبط با این حوزه، آثار منتشر شده در حوزه تدریس. این نخستین بررسی اسنادی است که در زمینه آموزشگر سرآمد در آموزش انجام شده است و یافتههای آن میتواند تصویر کاملتر و جامعتری از چنین آموزشگری ارائه دهد. افزون بر آن، فهرست معیارهای حاصل از این تحلیل میتواند سیاستگذاران و تصمیمگیرندگان را در شناسایی آموزشگران سرآمد در حوزه آموزش و بهرهگیری از تجربیات آنان یاری نماید.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/5/6 | پذیرش: 1397/5/6