[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: فرایند ارزیابی مقالات :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 2 - ( 9-1396 ) ::
جلد 9 شماره 2 صفحات 105-131 برگشت به فهرست نسخه ها
تدوین معیارها، شاخص‌ها و شواهدی برای تعیین آموزشگر سرآمد در آموزش عالی
فاطمه زهرا احمدی* 1، محمود مهرمحمدی1، مهشید تجربه کار2، مهدیه پاک نهاد3
1- دانشگاه تربیت مدرس
2- دانشگاه باهنر کرمان
3- دانشگاه الزهرا
چکیده:   (123 مشاهده)
افزایش روزافزون دانشجویان و گسترش دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی سبب شده است، کیفیت آموزش عالی و همچنین سرآمدی آموزشگران این عرصه به پرسش گرفته شود. این پژوهش با هدف شناسایی شاخص‌ها و شواهد سرآمدی در آموزش انجام شده است. به منظور تحقق این هدف، جستجوی پایگاه‌های الکترونیکی با استفاده از کلمات فارسی و انگلیسی انجام شد. جستجوی این پایگاه‌ها در فاصله خرداد تا مرداد 1396 انجام شد. از میان 2896 مقاله وارد شده به مطالعه، 30 مقاله مرتبط با پرسش پژوهشی شناخته شد و مورد تحلیل قرار گرفت. تحلیل تماتیک (مضمونی) مقاله‌ها، به تولید شش مضمون منجر شد که به عنوان معیارهای شناسایی آموزشگر سرآمد در آموزش آورده شده‌اند؛ عبارتند از: فلسفه آموزشی، شایستگی‌های تدریس، تأثیر آموزشگر بر یادگیری دانشجویان، ارزشیابی تدریس و یادگیری (تأمل)، بالندگی(توسعه) در حوزه تدریس و ارائه خدمات مرتبط با این حوزه، آثار منتشر شده در حوزه تدریس. این نخستین بررسی اسنادی است که در زمینه آموزشگر سرآمد در آموزش انجام شده است و یافته‌های آن می‌تواند تصویر کاملتر و جامعتری از چنین آموزشگری ارائه دهد. افزون بر آن، فهرست معیارهای حاصل از این تحلیل می‌تواند سیاستگذاران و تصمیم‌گیرندگان را در شناسایی آموزشگران سرآمد در حوزه آموزش و بهره‌گیری از تجربیات آنان یاری نماید.
واژه‌های کلیدی: آموزش عالی، آموزشگر سرآمد، بررسی اسنادی، سرآمدی در آموزش
متن کامل [PDF 781 kb]   (89 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۵/۶ | پذیرش: ۱۳۹۷/۵/۶
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


احمدی فاطمه زهرا، مهرمحمدی محمود، تجربه کار مهشید، پاک نهاد مهدیه. تدوین معیارها، شاخص‌ها و شواهدی برای تعیین آموزشگر سرآمد در آموزش عالی. آموزش عالی ایران. 1396; 9 (2) :105-131

URL: http://ihej.ir/article-1-1019-fa.html



دوره 9، شماره 2 - ( 9-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش عالی ایران Iranian Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3764