حسینی شهیده، ابوالقاسمی محمود، یداللهی فارسی جهانگیر، رضایی زاده مرتضی. طراحی الگوی شایستگی های کارآفرینانه اعضای هیئت علمی دانشگاه ها
(موردمطالعه: دانشگاه شهید بهشتی). آموزش عالی ایران. 1396; 9 (1) :133-167
URL: http://ihej.ir/article-1-1001-fa.html
1- دانشگاه شهید بهشتی
2- دانشگاه تهران
چکیده: (6048 مشاهده)
هدف از انجام این پژوهش، طراحی الگوی شایستگی های کارآفرینانه اعضای هیئت علمی دانشگاه ها بود. برای دستیابی به هدف فوق از طرح پژوهش کیفی با ماهیت اکتشافی استفاده شد که در چهار مرحله به انجام رسید. در مرحله اول، با 17 نفر از اعضای هیئت علمی کارآفرین در دانشگاه شهید بهشتی، مصاحبه های وقایع رفتاری صورت گرفت. پس از تحلیل داده ها با روش تحلیل مضمون، 69 خرده شایستگی کارآفرینانه به دست آمد که با کمک روش گروه کانونی در نه شایستگی کارآفرینانه ی اصلی جای گرفتند. این مقوله ها شامل شایستگی فرصت، شایستگی تعهد، شایستگی ارتباطات، شایستگی مدیریت، شایستگی مصالحه و پیشبرد دو نقش هیئت علمی و کارآفرین، شایستگی رشد و یادگیری، شایستگی کسبوکار، شایستگی راهبردی و شایستگی فنی تخصصی بودند. در مرحله ی سوم با هدف پالایش و اعتبار یابی ﻳﺎﻓﺘﻪﻫﺎی حاصل از بخش ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ، از روش دلفی در دو مرحله استفاده گردید. سپس روابط متقابل بین هر یک از مؤلفه های اصلی شایستگی های کارآفرینانه، با استفاده از روش الگوسازی ساختاری تفسیری تعیین شد. نتایج نشان داد که شایستگی راهبردی بانفوذترین شایستگی کارآفرینانه است که روی 8 شایستگی دﻳﮕﺮ، اﺛﺮ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ و ﻳﺎ ﻏﻴﺮﻣﺴﺘﻘﻴﻢ دارد. این یافته ها میتوانند مبنای طراحی برنامه های توسعه ی شایستگی های کارآفرینانه اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و کمک به رشد تحقیقات آتی در این زمینه باشند.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/4/28 | پذیرش: 1397/3/25