[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: فرایند ارزیابی مقالات :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی
اطلاعات نشریه
آرشیو مجله و مقالات
عملکرد فصلنامه
برای نویسندگان
برای داوران
ثبت نام و اشتراک
تماس با ما
تسهیلات پایگاه
اطلاعیه
پیام ها
::
نمایه های مجله آموزش عالی ایران




















 

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: بانک ها و نمایه نامه ها
:: پربازدیدترین مقالات
:: فرم تعارض منافع و اصالت مقاله مجله آموزش عالی ایران
:: تعداد نویسندگان، سازمان های مشارکت کننده و داوری های ۱۴۰۰
:: راهنمای تنظیم مقالات فصلنامه آموزش عالی ایران
..
آخرین مطالب سایر بخش‌ها
..
آرشیو مجله

  • سال 1402
  • سال 1402
  • سال 1401
  • سال 1400
  • سال 1399
  • سال 1398

  • [ 0-5 از 14   بعدی ]

    ..
    :: دوره 9، شماره 1 - ( 1396 ) ::
    Browse هنوز هیچ نسخه نشریه‌ای توسط مدیر سیستم انتشار نشریه در پایگاه ایجاد نشده است.
    برای مشاهده یا دریافت اطلاعات مقالات به صورت XML اینجا را کلیک کنید.
    :: دوره 9، شماره 1 - ( 1396 ) ::
    جلد 9 شماره 1 صفحات 167-133 برگشت به فهرست نسخه ها
    طراحی الگوی شایستگی های کارآفرینانه اعضای هیئت علمی دانشگاه ها (موردمطالعه: دانشگاه شهید بهشتی)
    شهیده حسینی1، محمود ابوالقاسمی1، جهانگیر یداللهی فارسی2، مرتضی رضایی زاده1
    1- دانشگاه شهید بهشتی
    2- دانشگاه تهران
    چکیده:   (4862 مشاهده)
    هدف از انجام این پژوهش، طراحی الگوی شایستگی­ های کارآفرینانه­­ اعضای هیئت ­علمی دانشگاه ­ها بود. برای دستیابی به هدف فوق از طرح پژوهش کیفی با ماهیت اکتشافی استفاده شد که در چهار مرحله به انجام رسید. در مرحله­ اول، با 17 نفر از اعضای هیئت­ علمی کارآفرین در دانشگاه شهید بهشتی، مصاحبه­­ های وقایع رفتاری صورت گرفت. پس از تحلیل داده ­ها با روش تحلیل مضمون، 69 خرده شایستگی­ کارآفرینانه به­ دست آمد که با کمک روش گروه کانونی در نه شایستگی کارآفرینانه­ ی اصلی جای گرفتند. این مقوله­ ها شامل شایستگی­ فرصت، شایستگی تعهد، شایستگی ارتباطات، شایستگی مدیریت، شایستگی مصالحه و پیشبرد دو نقش هیئت­ علمی و کارآفرین، شایستگی رشد و یادگیری، شایستگی کسب‌وکار، شایستگی راهبردی و شایستگی فنی تخصصی بودند. در مرحله­ ی سوم با هدف پالایش و اعتبار یابی ﻳﺎﻓﺘﻪ­ﻫﺎی حاصل از بخش ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ­، از روش دلفی در دو مرحله استفاده گردید. سپس روابط متقابل بین هر یک از مؤلفه ­های اصلی شایستگی­ های کارآفرینانه­، با استفاده از روش الگوسازی ساختاری تفسیری تعیین شد. نتایج نشان داد که شایستگی راهبردی بانفوذ‌ترین شایستگی کارآفرینانه است که روی 8 شایستگی دﻳﮕﺮ، اﺛﺮ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ و ﻳﺎ ﻏﻴﺮﻣﺴﺘﻘﻴﻢ دارد. این یافته­ ها می­توانند مبنای طراحی برنامه ­های توسعه­ ی شایستگی­ های کارآفرینانه­ اعضای هیئت­ علمی دانشگاه­ ها و کمک به رشد تحقیقات آتی در این زمینه باشند.
     
    واژه‌های کلیدی: شایستگی های کارآفرینانه، اعضای هیئت علمی دانشگاه، الگوسازی ساختاری تفسیری.
    متن کامل [PDF 989 kb]   (1553 دریافت)    
    نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
    دریافت: 1396/4/28 | پذیرش: 1397/3/25
    ارسال نظر درباره این مقاله
    نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

    CAPTCHA


    XML     Print


    Download citation:
    BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
    Send citation to:


    حسینی شهیده، ابوالقاسمی محمود، یداللهی فارسی جهانگیر، رضایی زاده مرتضی. طراحی الگوی شایستگی های کارآفرینانه اعضای هیئت علمی دانشگاه ها (موردمطالعه: دانشگاه شهید بهشتی). آموزش عالی ایران. 1396; 9 (1) :133-167

    URL: http://ihej.ir/article-1-1001-fa.html



    بازنشر اطلاعات
    Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
    دوره 9، شماره 1 - ( 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
    مجله آموزش عالی ایران Iranian Higher Education
    Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 78 queries by YEKTAWEB 4645