طراحی الگوی آموزش دانشگاهی مبتنی بر شایستگی برای رشتههای علوم انسانی
|
محبوبه السادات کدخدایی1، مهناز اخوان تفتی1، غلامحسین رضایت2، پروین احمدی1 |
1- دانشگاه الزهرا 2- دانشگاه جامع امام حسین |
|
چکیده: (5640 مشاهده) |
اهمیت علوم انسانی در پیشرفت و ارتقای سطح کیفی جامعه از یکسو و رشد نایافتگی و بیتوجهی به این علوم از سوی دیگر موجب آسیب جدی به بعد انسانی و اجتماعی جامعه شده است. این آسیب تا حد زیادی پیامد ناکارآمدی نیروی انسانی متخصص در این حوزه از علوم است. مهمترین راهکار برای رویارویی چنین وضعیتی اصلاح و بهبود آموزش دانشگاهی است. در این پژوهش به طراحی الگوی آموزش دانشگاهی در حوزه علوم انسانی پرداخته شد. به این منظور از پژوهش کیفی، روش نظریهپردازی داده بنیاد و مصاحبه عمیق استفاده شد. مشارکتکنندگان 22 نفر از خبرگان علمی در زمینه آموزش و یادگیری، طراحان آموزشی و مدیران و برنامهریزان آموزش عالی بودند. متن مصاحبهها پس از پیادهسازی با استفاده از کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری گزینشی تحلیل شد. نتایج تحلیل دادهها قالب مدل پارادایمی عبارتاند از: شرایط زمینهای (بررسی بنیاد نظری، بافت و یادگیرندگان)، شرایط علی (تغییر رویکرد از آموزش سنتی به آموزش مبتنی بر شایستگی)، شرایط مداخلهگر (درونیسازی فرهنگ دانشگاهی برای سهولت در تغییر)، راهبردها (شناسایی شایستگیهای سهگانه، طراحی برنامه آموزشی مبتنی بر شایستگی، کاربست برنامه آموزشی، ارزشیابی، بازنگری و اصلاح برنامه آموزشی)، پیامدها (دستیابی به شایستگی شناختی، اجتماعی و عاطفی).در کدگذاری گزینشی نیز «الگوی آموزش دانشگاهی مبتنی بر شایستگی» بهعنوان مقوله هستهای در نظر گرفته شد. در نهایت الگوی طراحیشده با استفاده از تکنیک توافق محور دلفی و پرسشنامه محققساخته اعتباریابی شد.
|
|
واژههای کلیدی: طراحی آموزشی، آموزش دانشگاهی، آموزش مبتنی بر شایستگی، علوم انسانی، نظریهپردازی |
|
متن کامل [PDF 714 kb]
(2371 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/8/10 | پذیرش: 1397/4/11
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|