دوره 12، شماره 3 - ( 1399 )  

View This Issue in Alternative Language Export Journal XML Articles RSS
                                                                                                                       حرفه گرایی در اموزش عالی
 
یکی از بنیادی ترین وظایف آموزش عالی در جهان مدرن ،تربیت نیروهای متخصص و توانمند در حوزه های مختلف به منظور ارتقای سطح  کیفی و کمی نیروی انسانی در راستای توسعه و پیشرفت جامعه است .بر این اساس طی چهار دهه گذشته درکشور ،نظام آموزش عالی در دو بخش کمی و کیفی پیشرفتهای قابل توجهی داشته است .اما در برخی حوزه ها انتقاداتی نیز بر گسترش آموزش عالی مطرح شده است .یکی از آن انتقادات بحث ارتقای نظام های آموزش عالی و نظام کار و اشتغال و کارکردهای اقتصادی آن می باشد .
       طبق بررسی ها،اجرای الگوهای نامناسب توسعه و کمی گرایی آموزش عالی ،موجب دور شدن آموزش از اهداف توسعه پایدار و توسعه غیر هدفمند آموزشی شده و نگرانی هایی را در رابطه با تحولات آینده و توسعه  ایجاد کرده است .انتقاداتی که به سیستم عرضه  گرایی آموزش عالی وارد است به عنوان یکی از زمینه های اولیه ضرورت مطرح شدن آمایش در آموزش عالی کشور هم ذکر شده است .در حقیقت به نوعی بازده اقتصادی و اجتماعی نظام آموزش عالی زیر سوال رفت و موضوعاتی مانند رجوع به دانشگاههای کار آفرین  ونسل سوم مطرح گردید. بهر جهت یکی از ابعاد کیفی مهم در آمایش آموزش عالی و ماموریت گرا، ساختن نظام آموزش عالی و توجه خاص به حرفه گرایی در آموزش عالی ( Vocationalism in higher education ) است .
 بنابرین با عنایت به نکات فوق، ضرورت داشت که انجمن آموزش عالی، بحث نظری ،تجربیات عملی آموزش های عالی مهارتی را مد نظر قرار دهد که این ویژه نامه هم به این حوزه علمی اختصاص یافت . لذا جا دارد که از کلیه نویسندگان ،داوران و اعضای محترم هیئت تحریریه مجله تشکر و قدردانی کنم و امیدوارم که سیاست مداران آموزش عالی کشور نیز آموزش عالی مهارتی را در سیاست گذاری آن را مد نظر خویش قرار دهند .
                                                                                        
 
                                                                                                      ابراهیم صالحی عمران             
                                                               رئیس انجمن آموزش عالی و سر دبیر ویژه نامه
 
 
               

واکاوی بنیادها و تحولات دانشگاههای مهارتی و فنی و حرفه‌ای در پرتو انقلاب صنعتی چهارم


ص. 79-45
چکیده (3986 مشاهده) | Abstract   |   متن کامل (PDF) (829 دریافت)


تحلیل روایتی بر تاریخچه و کارکردهای انستیتوهای تکنولوژی در ایران


ص. 114-80
چکیده (4062 مشاهده) | Abstract   |   متن کامل (PDF) (915 دریافت)


تأملی بر بازشناسی جایگاه دانشگاه فنی و حرفه‌ای در نظام آموزش‌های عالی مهارتی در ایران


ص. 173-146
چکیده (3682 مشاهده) | Abstract   |   متن کامل (PDF) (922 دریافت)


افزایش اثربخشی آموزش های عالی مهارتی با ارائه روش های جدید آموزش دروس آزمایشگاهی و کارگاهی- مطالعه موردی رشته مهندسی برق


ص. 199-174
چکیده (3891 مشاهده) | Abstract   |   متن کامل (PDF) (1634 دریافت)


Export as: HTML | XML | RSS