[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: فرایند ارزیابی مقالات :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 12، شماره 3 - ( 1399 ) ::
جلد 12 شماره 3 صفحات 1-44 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی الگوی حرفه گرایی در دانشگاه‌های ایران
سیداحمد واردی*1، ابراهیم صالحی عمران2، حجت صفار حیدری2، مرتضی کرمی3
1- دانشگاه مازدران ، sahmadvaredi@gmail.com
2- دانشگاه مازدران
3- دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده:   (206 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی حرفه گرایی در دانشگاه‌های ایران است. با مدنظر قرار دادن این نکته که مبحث پرداخته‌شده در این پژوهش نو بوده و نظریات قابل‌اتکا در مورد آن وجود نداشته است از روش اکتشافی استفاده شد. درواقع طرح پژوهش حاضر ازلحاظ نوع داده کیفی بود و بر مبنای نظریه داده بنیاد اجرا شد. نمونه‌گیری در این پژوهش به‌صورت هدفمند انجام‌شده است و تعداد نمونه‌های هدفمند انتخاب‌شده تا رسیدن به اشباع نظری به 12 نفر رسید و روش رسیدن به خبرگان به‌صورت گلوله برفی بوده است. جامعه آماری در این پژوهش خبرگانی بودند که در حوزه مهارت‌آموزی و آموزش عالی، تجارب، تحقیقات و سابقه فعالیت داشتند و قابلیت جمع‌آوری داده‌های کیفی عمیق را داشتند. بعد از جمع‌آوری داده‌ها و در قسمت تجزیه‌وتحلیل از کدگذاری سه مرحله‌ای باز، محوری و انتخابی استفاده شد تا نیل به مدل پارادایمی که هدف پژوهش بوده محقق گردد. یافته‌های تجزیه‌وتحلیل، حاکی از آن است که سرمایه انسانی و توسعه و پیشرفت پایدار به‌عنوان مقولات علّی؛ و استقلال، ریل‌گذاری قانونی و اکوسیستم حرفه گرایی به‌عنوان شرایط مداخله‌گر؛ و توجه به بیرون، گفتمان سازی و همگرایی اقدامات با حرفه گرایی به‌عنوان راهبرد؛ و تحولات آموزش عالی، راهبردهای آموزش عالی، اهمیت دانشگاه و نگرش به حرفه گرایی به‌عنوان شرایط زمینه‌ای؛ در مدل پارادایمی شناخته می‌شوند. نتایج نشان می‌دهد ایفای مسئولیت اجتماعی و ارتقای کیفیت و تحقق پاسخگویی به‌عنوان پیامدهای حرفه گرایی در دانشگاه‌ها قابل‌احصا هستند.
واژه‌های کلیدی: حرفه گرایی، آموزش عالی، نظریه داده بنیاد، اشتغال
متن کامل [PDF 1386 kb]   (98 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

varedi S A, salehi omran E, saffar heidary H, karami M. designing a model of vocationalism in Iranian universities. ihej. 2020; 12 (3) :1-44
URL: http://ihej.ir/article-1-1754-fa.html

واردی سیداحمد، صالحی عمران ابراهیم، صفار حیدری حجت، کرمی مرتضی. طراحی الگوی حرفه گرایی در دانشگاه‌های ایران. آموزش عالی ایران. 1399; 12 (3) :1-44

URL: http://ihej.ir/article-1-1754-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 3 - ( 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش عالی ایران Iranian Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4341