[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: فرایند ارزیابی مقالات :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی
اطلاعات نشریه
آرشیو مجله و مقالات
عملکرد فصلنامه
برای نویسندگان
برای داوران
ثبت نام و اشتراک
تماس با ما
تسهیلات پایگاه
اطلاعیه
پیام ها
::
نمایه های مجله آموزش عالی ایران




















 

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: بانک ها و نمایه نامه ها
:: پربازدیدترین مقالات
:: فرم تعارض منافع و اصالت مقاله مجله آموزش عالی ایران
:: تعداد نویسندگان، سازمان های مشارکت کننده و داوری های ۱۴۰۰
:: راهنمای تنظیم مقالات فصلنامه آموزش عالی ایران
..
آخرین مطالب سایر بخش‌ها
..
آرشیو مجله

  • سال 1403
  • سال 1402
  • سال 1401
  • سال 1400
  • سال 1399
  • سال 1398

  • [ 0-5 از 14   بعدی ]

    ..
    :: مقالات آماده انتشار ::
    Browse هنوز هیچ نسخه نشریه‌ای توسط مدیر سیستم انتشار نشریه در پایگاه ایجاد نشده است.
    برای مشاهده یا دریافت اطلاعات مقالات به صورت XML اینجا را کلیک کنید.
    :: مقالات آماده انتشار ::
    برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
    تأملی بر تنوع وظیفه و هویت دانشگاهی اعضای هیأت علمی دانشگاههای دولتی ایران
    سپیده حسنی1 ، حمید فرهادی راد 2، سید اسماعیل هاشمی شیخ شبانی1
    1- دانشگاه شهید چمران اهواز
    2- دانشگاه شهید چمران اهواز ، h.farhadirad@scu.ac.ir
    چکیده:   (129 مشاهده)
     اعضای هیأت علمی دانشگاه به واسطه کار علمی و زیستن در محیط دانشگاه، دارای هویت دانشگاهی می‌شوند. درگیر شدن استادان در وظایف متنوع، می‌تواند آنها را دچار سردرگمی و تنش هویت دانشگاهی نماید. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر تنوع وظیفه بر تنش هویت دانشگاهی استادان دانشگاه­های دولتی ایران انجام شد. رویکرد پژوهش کمی و کیفی و از نوع چندروشی بود. جامعه آماری شامل کلیه­ی اعضای هیأت علمی دانشگاه­های دولتی ایران بود و مشارکت‌کنندگان در پژوهش در بخش کمی  373 نفر از اعضای هیأت علمی از 45 دانشگاه بودند که با روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای چند مرحله انتخاب شدند. در بخش کیفی نیز با 12 نفر از اعضای هیأت علمی و مدیران دانشگاه‌ها که با روش نمونه­گیری هدفمند شناسایی شده‌بودند، مصاحبه عمیق انجام شد. یافته­های پژوهش بیانگر آن است که اعضای هیأت علمی اعتقاد دارند برای انجام بهتر رسالت استادی خود ضرورت دارد وظایف متنوعی را انجام دهند. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که به طورکلی تنش هویت دانشگاهی استادان دانشگاه­های دولتی ایران بیش از حد متوسط است که برپایه نتایج به دست آمده از آزمون رگرسیون نیز مؤلفه پژوهشگری حرفه­ای با قدرت بیشتری تنش هویت دانشگاهی را پیش بینی می­کند و مؤلفه­های کنشگری اجتماعی و منشأ درآمد اختصاصی در جایگاه بعدی قرار دارند. همچنین اثر یادگیرندگی مادام العمر و تعالی در تدریس بر تنش‌ هویتی معنادار نبود. نتایج پژوهش نشان می­دهد که اعضای هیأت علمی شغل خود را حفظ می‌کنند و تمایلی به ترک دانشگاه ندارند که علل این تمایل به ماندگاری در دانشگاه را می‌توان در دو دسته عوامل امید آفرین و نگران کننده دسته‌بندی نمود.
    واژه‌های کلیدی: هویت دانشگاهی، تنش هویت دانشگاهی، تنوع وظیفه
         
    نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
    دریافت: 1403/5/27 | پذیرش: 1403/3/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1403/7/24
    ارسال پیام به نویسنده مسئول

    ارسال نظر درباره این مقاله
    نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

    CAPTCHA


    XML   English Abstract   Print



    بازنشر اطلاعات
    Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
    برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
    مجله آموزش عالی ایران Iranian Higher Education
    Persian site map - English site map - Created in 0.18 seconds with 80 queries by YEKTAWEB 4660