[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: فرایند ارزیابی مقالات :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی
اطلاعات نشریه
آرشیو مجله و مقالات
عملکرد فصلنامه
برای نویسندگان
برای داوران
ثبت نام و اشتراک
تماس با ما
تسهیلات پایگاه
اطلاعیه
پیام ها
::
نمایه های مجله آموزش عالی ایران




















 

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: بانک ها و نمایه نامه ها
:: پربازدیدترین مقالات
:: فرم تعارض منافع و اصالت مقاله مجله آموزش عالی ایران
:: تعداد نویسندگان، سازمان های مشارکت کننده و داوری های ۱۴۰۰
:: راهنمای تنظیم مقالات فصلنامه آموزش عالی ایران
..
آخرین مطالب سایر بخش‌ها
..
آرشیو مجله

  • سال 1402
  • سال 1402
  • سال 1401
  • سال 1400
  • سال 1399
  • سال 1398

  • [ 0-5 از 14   بعدی ]

    ..
    :: دوره 11، شماره 2 - ( 1398 ) ::
    Browse هنوز هیچ نسخه نشریه‌ای توسط مدیر سیستم انتشار نشریه در پایگاه ایجاد نشده است.
    برای مشاهده یا دریافت اطلاعات مقالات به صورت XML اینجا را کلیک کنید.
    :: دوره 11، شماره 2 - ( 1398 ) ::
    جلد 11 شماره 2 صفحات 58-27 برگشت به فهرست نسخه ها
    نقش اعضای هیئت‌علمی در فرایند کاریابی فارغ‌التحصیلان دانشگاه: یک مطالعه کیفی
    زینب گل پیچ 1، علی اکبر سلیمانیان1 ، زکیه امانی2
    1- دانشگاه بجنورد
    2- دانشگاه فرهنگیان
    چکیده:   (2861 مشاهده)

    کاریابی به‌عنوان الگویی از رفتارهای هدفمند، ارادی و خود نظم‌دهنده باهدف دستیابی به اشتغال تعریف‌شده است. این مفهوم تحت تأثیر عوامل و پیش‌بینی کننده­های متعددی قرار دارد که از بین این عوامل نقش حمایت اجتماعی در پژوهش­های مختلف موردبررسی قرارگرفته است. با توجه به نقش مهم اعضای هیئت‌علمی دانشگاه­ها در ارتقای مسیر شغلی و به‌طور خاص فرایند کاریابی دانشجویان، هدف پژوهش حاضر بررسی ادراک فارغ‌التحصیلان دانشگاه از چگونگی تأثیرگذاری اساتید بر فرایند کاریابی­ آن‌ها می­باشد. این پژوهش یک مطالعه کیفی با طرح پدیدارشناسی تفسیری می­باشد. تعداد مشارکت‌کنندگان در این پژوهش 11 نفر (7 مرد و 4 زن) از فارغ‌التحصیلان دانشگاه­ بجنورد می‌باشند که علاوه بر اشتغال به کار، نمره­ی آن‌ها در مقیاس­های فعالیت کاریابی و خودکارآمدی کاریابی نیز یک انحراف معیار بالاتر از میانگین باشد. مشارکت‌کنندگان با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند و ملاک محور انتخاب گردید و سپس داده­ها با استفاده از روش مصاحبه­ی نیمه ساختاریافته جمع‌آوری و از طریق روش دیکلمن کدگذاری و تحلیل گردید. فرایند کدگذاری در قالب کدهای اولیه، مفاهیم و مقوله­ها مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل مصاحبه­ها منجر به استخراج 440 کد اولیه، 11 مفهوم و 5 مقوله گردید این مقوله­ها که درواقع منعکس‌کننده ادراک فارغ‌التحصیلان از چگونگی تأثیرگذاری اساتید بر فرایند کاریابی­ آن‌ها می­باشد عبارت‌اند از رشد خودکارآمدی کاریابی، حمایت روان­شناختی، پشتیبانی‌های تخصصی، پرورش نگرش کاریابی و ارتقای راهبردهای کاریابی. عوامل احصاء شده از فرایند تحلیل مصاحبه­ها، ضمن تأکید بر نقش اعضای هیئت‌علمی در فرایند کاریابی فارغ‌التحصیلان، بیانگر این مطلب است که روابط بین اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان دربرگیرنده‌ی تلویحاتی مانند ارتقاء نگرش­های واقع‌بینانه نسبت به کاریابی، افزایش حمایت اجتماعی ادراک‌شده در مسیر کاریابی، افزایش توانمندی­های زمینه­ای برای اشتغال، غنی شدن راهبردهای جستجوی شغل و افزایش باور به توانمندی­های فردی برای کسب شغل، می­باشد.
    واژه‌های کلیدی: پدیدارشناسی، کاریابی، اعضای هیئت‌علمی، فارغ‌التحصیلان دانشگاه
    متن کامل [PDF 1052 kb]   (794 دریافت)    
    نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
    دریافت: 1398/11/4 | پذیرش: 1398/4/10
    ارسال نظر درباره این مقاله
    نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

    CAPTCHA


    XML   English Abstract   Print


    Download citation:
    BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
    Send citation to:

    Golpich Z, Soleimanian A A, Amani Z. The Role of Faculty Members on Finding Job Process for Graduates: a qualitative research. ihej 2019; 11 (2) :27-58
    URL: http://ihej.ir/article-1-1397-fa.html

    گل پیچ زینب، سلیمانیان علی اکبر، امانی زکیه. نقش اعضای هیئت‌علمی در فرایند کاریابی فارغ‌التحصیلان دانشگاه: یک مطالعه کیفی. آموزش عالی ایران. 1398; 11 (2) :27-58

    URL: http://ihej.ir/article-1-1397-fa.html



    بازنشر اطلاعات
    Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
    دوره 11، شماره 2 - ( 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
    مجله آموزش عالی ایران Iranian Higher Education
    Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 78 queries by YEKTAWEB 4645