دوره 9، شماره 4 - ( 1396 )                   جلد 9 شماره 4 صفحات 27-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

عبدی حمید، میرشاه جعفری ابراهیم، نیلی محمدرضا، رجایی پور سعید. تبیین افق 1404 آموزش عالی ایران با استفاده از روش سناریونویسی . آموزش عالی ایران. 1396; 9 (4) :1-27

URL: http://ihej.ir/article-1-1187-fa.html


1- دانشگاه اصفهان
2- دانشگاه اصفهان ، Jafari@edu.ui.ac.ir
چکیده:   (7663 مشاهده)
آموزش عالی از نقشی کلیدی در تحقق چشم­ اندازهای توسعه کشور در نزد سیاست‌گذاران برخوردار است. این امر به طراحی چشم­ اندازها و رسالت­ هایی برای این نهاد مهم در منابع بالادستی انجامیده است. در این راستا، آینده ­پژوهی و تدوین سناریوهای احتمالی در جهت تحقق چشم­ اندازها و رسالت­ های آموزش عالی بسیار ضروری می­ نماید. علیرغم این اهمیت، ترسیم آینده ­های متصور درزمینۀ تحقق جهت­ گیری منابع بالادستی همواره مورد غفلت قرار گرفته است. پژوهش حاضر به بررسی آینده مطلوب آموزش عالی ایران در افق 1404 پرداخته است. پژوهش حاضر کیفی بوده و از فن سناریونویسی برای آینده ­نگاری بهره گرفته شده است. جامعه آماری پژوهش را منابع بالادستی و صاحب­نظران حوزه آموزش عالی کشور تشکیل داده­ اند. روش نمونه ­گیری، هدفمند بوده و با مصاحبه با 14 نفر از خبرگان، اشباع نظری در داده ­ها حاصل گردید. ابزار جمع­ آوری داده­ ها، فرم تحلیل محتوای منابع بالادستی و مصاحبه نیمه­ ساختاریافته بود و از روش تحلیل محتوای کیفی و تحلیل تفسیری به منظور تحلیل داده­ ها استفاده شد. یافته­ های حاصل از تحلیل محتوای منابع بالادستی نشان داد که چشم­ اندازها و رسالت­ های آموزش عالی ایران را می ­توان در سه مقوله آموزش، پژوهش و خدمات مورد بررسی و تحلیل قرار داد و بر اساس این یافته­ ها و نظرات خبرگان، چهار سناریوی بازسازی­ گرایی، سازش­ گرایی، استانداردگرایی و سازنده­ گرایی را می­توان برای آموزش عالی ایران متصور شد. پژوهش حاضر به این نتیجه انجامید که سناریوی مطلوب آموزش عالی ایران در افق 1404، سناریوی سازنده­ گرایی است.
متن کامل [PDF 1000 kb]   (1945 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/11/29 | پذیرش: 1397/11/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.