[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: فرایند ارزیابی مقالات :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 14، شماره 3 - ( 1401 ) ::
جلد 14 شماره 3 صفحات 84-65 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه مدل دانشگاه کارآفرین برای دانشگاه تبریز
پریوش رستمی1، حمدالله حبیبی2، زرّین دانشورهریس3، صادق ملکی آوارسین4، جهانگیر حاج عطالو3
1- دانشجوی دکترای تخصصی رشته مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
2- دانشیار رشته مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز، تبریز. ایران ، Hamdollahhabibi@yahoo.com
3- استادیار رشته مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز. ایران
4- دانشیار رشته مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز. ایران.
چکیده:   (454 مشاهده)
هدف: این پژوهش با هدف ارائه‌ی مدل دانشگاه کارآفرین برای دانشگاه تبریز انجام شده است.
روش‌شناسی: جهت‌گیری پژوهش حاضر، کاربردی با رویکرد استقرایی، از نوع کیفی، با استراتژی تحلیل محتواست که گردآوری داده‌ها به شیوه مصاحبه‌های عمیق و نیمه ساختاریافته انجام‌گرفته است. مشارکت‌کنندگان در این پژوهش به‌صورت هدفمند شامل 14 نفر از نخبگان حوزه کارآفرینی در بازه زمانی 1401-1400 خورشیدی انتخاب شده است، ابزار گردآوری داده‌ها، سؤالات محقق ساخته باز بود که روایی و پایایی ابزار توسط اساتید راهنما و مشاور تائید شد.
یافته‌ها: یافته‌های حاصل از تحلیل محتوای استقرایی در این پژوهش، نشان داد که مُدل دانشگاه کارآفرین شامل چهارده عاملِ اصلی است که در چهار دسته کلی طبقه‌بندی شده‌اند که عبارت‌اند از: الف) عوامل کاربردی کردن دانش، شامل عوامل اصلی: 1- تشخیص نیاز جامعه و بازار، 2- تجاری‌سازی علم و دانش، 3- حفظ ارتباط دانشگاه با صنعت، 4- توسعه مراکز دانش بنیان، ب) عوامل انسانی، شامل عوامل اصلی: 5- آموزش کارآفرینی، 6- وجود اعضای هیئت‌علمی تیم ساز و توانمند، 7- ارتقاء فرهنگ‌سازمانی کارآفرینی، ج) عوامل مدیریتی، شامل عوامل اصلی: 8 - مدیریت دانشگاه کارآفرین، 9- اصلاحات ساختاری، 10- شناسایی و رفع موانع درون‌سازمانی کارآفرینی، 11- عوامل مالی و اقتصادی، 12- توسعه سخت‌افزاری، د) عوامل محیطی، شامل عوامل اصلی: 13- عوامل قوه‌ی اجرائیه (دولت)، 14- موانع بیرون سازمانی.
نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه عناصر و مؤلفه‌های چارچوب مفهومی و مدل استخراجی این پژوهش که با توجه به شرایط، زمینه فرهنگی، جو و فرهنگ‌سازمانی خاص دانشگاه تبریز به‌دست‌آمده است، برای ایجاد دانشگاه کارآفرین در دانشگاه تبریز ضروری است، لذا مدل استخراجی پژوهش حاضر می‌تواند جهت تبدیل دانشگاه تبریز به دانشگاه کارآفرین مورداستفاده قرار گیرد.
 
واژه‌های کلیدی: دانشگاه کارآفرین، دانشگاه تبریز، تحلیل محتوای کیفی استقرایی، دانشگاه نسل سوم
متن کامل [PDF 1182 kb]   (94 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/8/19 | پذیرش: 1401/12/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/12/6
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rostami P, Habibi H, Daneshvarheris Z, Maleki Avarsin S, Yari Haj Atalou J. Presenting an Entrepreneurial University Model for University of Tabriz. ihej 2023; 14 (3) :65-84
URL: http://ihej.ir/article-1-1917-fa.html

رستمی پریوش، حبیبی حمدالله، دانشورهریس زرّین، ملکی آوارسین صادق، حاج عطالو جهانگیر. ارائه مدل دانشگاه کارآفرین برای دانشگاه تبریز. آموزش عالی ایران. 1401; 14 (3) :65-84

URL: http://ihej.ir/article-1-1917-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 3 - ( 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش عالی ایران Iranian Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4570