[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: فرایند ارزیابی مقالات :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 13، شماره 1 - ( 1400 ) ::
جلد 13 شماره 1 صفحات 139-100 برگشت به فهرست نسخه ها
مدل‌سازی ساختاری تفسیری مؤلفه‌های سیاست‌گذاری مبتنی بر شواهد در سیستم آموزش عالی کشور
علی هدایتی1، ابراهیم صالحی عمران*2، میثم شیرخدایی1
1- دانشگاه مازندران
2- دانشگاه مازندران ، edpes00@hotmail.com
چکیده:   (1187 مشاهده)
در عصر حاضر برخورداری از سیستم آموزش عالی به‌عنوان پاشنه آشیل توسعه همه‌جانبه و پویایی آن، ابزاری برای مقابله با بحران­های پیش رو و متضمن برآورده سازی نیازهای جوامع به شمار می­آیند. به‌طوری‌که دارا بودن این امتیاز معیاری برای سنجش پیشرفت و توسعه در کشورهای گوناگون و ابزاری قدرتمند در تمایز کشورها از دریچه توسعه­یافتگی و یا عقب‌ماندگی است. بنابراین بهره­گیری از رویکردی نوین، کارا و اثربخش در سیاست‌گذاری آموزش عالی که از شواهدی همچون شواهد کیفی، کمی، توصیفی، تجربی و شواهد موجود حاصل از پژوهش­های هم‌سنخ بهره بگیرد، ضرورت استفاده از رویکرد سیاست‌گذاری مبتنی بر شواهد در کشور را حیاتی می­سازد. به همین منظور هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل سیاست‌گذاری مبتنی بر شواهد برای نظام آموزش عالی ایران با استفاده از تکنیک مدل‌سازی ساختاری تفسیری می­باشد. ازاین‌رو با استفاده از داده­های جمع­آوری شده از پرسشنامه توزیع‌شده در بین 20 نفر از اعضای کمیسیون آموزش عالی مجلس، مدیران ارشد، کارشناسان، و خبرگان وزارت علوم و تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و روسا و مدیران دانشگاه­های جامع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، که به روش نمونه­گیری گلوله برفی انتخاب شدند. سطح­بندی و اثر متقابل مؤلفه­های سیاست‌گذاری مبتنی بر شواهد در سیستم آموزش عالی کشور تعیین گردید.
واژه‌های کلیدی: مدل‌سازی، ساختاری تفسیری، سیاست‌گذاری، سیاست‌گذاری مبتنی بر شواهد، آموزش عالی.
متن کامل [PDF 796 kb]   (325 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

hedayati A, salehi emran E, shirkhodaei M. The Designing of the Model of Interpretive Structural of the Components of Evidence-Based Policy Making of Higher Education in Iran. ihej 2021; 13 (1) :100-139
URL: http://ihej.ir/article-1-1625-fa.html

هدایتی علی، صالحی عمران ابراهیم، شیرخدایی میثم. مدل‌سازی ساختاری تفسیری مؤلفه‌های سیاست‌گذاری مبتنی بر شواهد در سیستم آموزش عالی کشور. آموزش عالی ایران 1400; 13 (1) :139-100

URL: http://ihej.ir/article-1-1625-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 1 - ( 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش عالی ایران Iranian Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4509