دوره 9، شماره 1 - ( 1396 )                   جلد 9 شماره 1 صفحات 82-57 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

افقی نادر، صادقی عباس، بناپورحمیدی محمدحسن، امامی فاطمه. تحلیل کیفی پدیده تقلب یا تخلف دانشجویان از دیدگاه استادان و کارشناسان مسئول آموزش موسسات آموزش عالی رشت. آموزش عالی ایران. 1396; 9 (1) :57-82

URL: http://ihej.ir/article-1-998-fa.html


1- دانشگاه گیلان
2- دانشگاه تهران
چکیده:   (5691 مشاهده)
تقلب امتحانی پدیده­ای عالم گیر است که محدود به مرز جغرافیایی و یا دانشگاه و مدرسه خاصی نمی­ شود. مسئله اصلی در این مقاله بررسی و پاسخ به 9 سوال درباره پدیده تقلب  با توجه به مضامین چند وجهی آن  از زوایای  متفاوت است که توسط استادان دانشگاه و کارشناسان مسئول آموزش در سطح دانشگاه­های شهر رشت صورت پذیرفت  و تکمیل گردید. این پژوهش از نوع مقطعی و با هدف توصیفی- تبیینی است. از آن جا که این تحقیق به دنبال درک وشرح واژه تقلب از دیدگاه استادان و کارشناسان مسئول آموزش موسسات عالی شهر رشت و نوع تفسیر آنان از جهان اجتماعی بوده است، جمع آوری داده ­ها با رویکرد کیفی و تکنیک مصاحبه نیمه ساختار مند با 20 نفر از استادان و کارشناسان مسئول آموزش که به روش نمونه ­گیری هدفمند انتخاب شده بودند، صورت گرفت. با نگاهی به تحلیل یافته­ های تحقیق بر اساس کد گذاری موضوعی داده ­ها می­ توان متوجه این موضوع شد که هر یک از افراد نمونه، نظرات متفاوتی در خصوص مضامین  مورد نظر ارائه نموده اند. نتایج این پژوهش نشان دادند که مواردی نظیر: عدم تسلط بر موضوع درسی، کوتاهی در انجام تکالیف دانشجوئی، عدم آمادگی برای امتحان، عدم اجرای قوانین و مقررات، نداشتن انگیزه کافی، فضای جلسه امتحان، نبودن بلوغ اجتماعی کافی در دانشجویان، مدرک گرائی، بزرگ نمایی کاذب نمرات امتحانی، می ­توانند عوامل تاثیر­گذار بر گرایش  به تقلب در میان دانشجویان باشند.
متن کامل [PDF 507 kb]   (1459 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/11/17 | پذیرش: 1397/3/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.