دوره 9، شماره 1 - ( 1396 )                   جلد 9 شماره 1 صفحات 25-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ثمری عیسی، آریانی قیزقاپان ابراهیم. شناسایی و اولویت بندی موانع تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی با رویکرد آمیخته. آموزش عالی ایران. 1396; 9 (1) :1-25

URL: http://ihej.ir/article-1-995-fa.html


1- دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده:   (6705 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویت بندی موانع تجاری ­سازی تحقیقات دانشگاهی انجام گرفت. این پژوهش از نوع آمیخته بود. در بخش کیفی جامعه­ ی آماری پژوهش، اساتید دانشگاه علوم پزشکی و محقق اردبیلی بودند. داده ­های کیفی با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوری شد و با کدگذاری باز، محوری و انتخابی موانع تعیین گردیدند. در بخش کمی نیز با استفاده از پرسشنامه ­ی ماحصل کار کیفی وضعیت موانع تجاری­ سازی تحقیقات از نظر 120 دانشجوی تحصیلات تکمیلی تعیین شد. نتایج 66 گزاره مفهومی اولیه با 23 مقوله فرعی و 6 گزاره مقوله­ای اصلی را به عنوان موانع تجاری سازی نتایج تحقیقات دانشگاهی نشان داد و روابط بین آن­ها در قالب الگوی ساختاری ارائه شد. همچنین نتایج آزمون کای اسکوئر و فریدمن نشان داد که عامل­ های سرمایه و زیرساخت­ها، ساختاری و اطلاعاتی، جو و فرهنگ دانشگاهی، دانشی و بلوغ حرفه ­ای، قانونی و اقتصادی و بودجه ­ای به ترتیب اولویت به عنوان موانع تجاری ­سازی تحقیقات دانشگاهی شناسایی شده است. موانع پیش روی تجاری ­سازی نتایج تحقیقات دانشگاهی دانشگاه ­های علوم پزشکی و محقق اردبیلی دارای ابعاد چندگانه ­اند و  مرتفع نمودن این موانع نیازمند راهکارهای تخصصی می‌باشد.
متن کامل [PDF 620 kb]   (1981 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/6/23 | پذیرش: 1397/3/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.