دوره 8، شماره 1 - ( 1395 )                   جلد 8 شماره 1 صفحات 35-19 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

رمضان پور نرگسی قاسم، خالقی آرمین، حاجی حسینی حجت اله. شناسایی روندهای فناوری و پیشران‌هایِ تغییرِ شکل‌دهندهِ فرصت‌هایِ کارآفرینانه در حوزه آموزش . آموزش عالی ایران. 1395; 8 (1) :19-35

URL: http://ihej.ir/article-1-785-fa.html


1- سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران
2- دانشگاه تهران
چکیده:   (7121 مشاهده)
فرصت‌های کارآفرینانه در محیط‌های متغیر و پویا شکل‌ می‌گیرند. تغییر و تحولات حوزه آموزش نویددهنده فرصت‌هایی است که فناوری نقشی اساسی در شکل‌دهی به آن‌ها ایفا خواهد کرد. در این پژوهش مدل آینده‌نگاری فناورانه ارائه و با به‌کارگیری مدل مذکور برای تشخیص فرصت‌ها ابتدا بر اساس مطالعه گزارش‌های موجود در این عرصه بیش از 30 فناوری‌ آموزشی شناسایی و با متن‌کاوی 7901 سند پژوهشی، اصلی‌ترین روندهای فناوری‌ در سال‌های اخیر تعیین گردید. همچنین بر اساس گزارش‌های آینده‌پژوهی، پیشران‌های تغییر در حوزه آموزش احصاء شد. در گام سوم برای اعتبارسنجی و اولویت‌بندی روندهای فناوری و پیشران‌های تغییر، پرسشنامه خبرگان مورداستفاده قرار گرفت و داده‌های لازم برای انجام تحلیل، گردآوری گردید. تحلیل نتایج پرسشنامه‌ها با آزمون فریدمن نشان می‌دهد که از میان روندهای فناوری سه روند شامل: «بازی‌های آموزشی» و «درس بازهای گسترده آنلاین» و «واقعیت افزوده» و از میان پیشران‌های تغییر سه پیشران شامل: «گسترش نفوذ رسانه‌های اجتماعی» و «ناهماهنگی در تعریف و سطح سواد دیجیتال نسل‌ها» و «فرهنگ پذیرش تغییر و نوآوری» بیشترین تأثیر را بر شکل‌گیری فرصت‌های کارآفرینانه در بازار آموزش ایران طی 5 سال آینده خواهند داشت.
متن کامل [PDF 584 kb]   (2192 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/3/1 | پذیرش: 1396/5/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.