یمنی دوزی سرخابی محمد، سهرابی منیره، گلدسته اکبر، ثمری عیسی. تحلیلی بر وضعیت عوامل مؤثر بر تجارب پژوهشی (فرآیند پایاننامه نویسی) دانشجویان تحصیلات تکمیلی و تغییرات آن در دانشگاه شهید بهشتی. آموزش عالی ایران. 1395; 8 (1) :1-18
URL: http://ihej.ir/article-1-784-fa.html
1- دانشگاه شهید بهشتی
2- دانشگاه علم و فرهنگ
3- دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده: (6223 مشاهده)
اهمیت بررسی عوامل و موانع پژوهشی و تولید علم در دانشگاهها بهویژه در تحصیلات تکمیلی نیازمند مطالعه و واکاوی عوامل مؤثر بر فرآیند تجارب پژوهشی (پایاننامه نویسی) و ارزیابی مستمر است. در این راستا این تحقیق بهمنظور بررسی وضعیت عوامل مؤثر بر تجارب پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید بهشتی و مقایسه آن نسبت به وضعیت گذشته (مطالعه 1383) و ارزیابی میزان تغییرات تجارب پژوهشی در فعالیتهای پژوهشی دورههای تحصیلات تکمیلی (فرآیند اجرای پایاننامه) صورت گرفته است. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی و مقایسهای تحلیلی بوده و 78 نفر از دانش آموختگان دانشگاه شهید بهشتی که از نیمسال دوم سال تحصیلی 1391-1390 تا نیمسال اول 1392-1391 موفق به دفاع از پایاننامه خویش شده و در مرحله تسویهحساب قرار داشتند، بهعنوان نمونه آماری به پرسشنامه این تحقیق پاسخ دادند. ابـزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد PREQ بوده که طبق آخرین ویرایش دارای 7 عامل اصلی است. عامل استاد و مشاور نیز مؤلفهای بود که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفت. بررسی کلی نتایج پژوهش حاکی از آن است که میانگین کلی تمامی عاملهای مورد بررسی در حد متوسط بوده است. دو عامل جو فکری دانشکده و زیرساختها نسبت به میانگین کل عاملها پایینتر از حد متوسط و سایر عاملها بالاتر از حد متوسط بودهاند. مقایسه با سال 1383 نیز نشان میدهد در عامل توسعهی مهارتها افت و در عامل جو فکری افزایش ناچیزی (0.03) ایجادشده است. عامل کمبود منابع مهمترین مشکل و موضوع پایاننامه مهمترین عامل انگیزانندهی در فرآیند یایان نامهنویسی بوده است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/1/26 | پذیرش: 1396/5/10