چکیده
هدف کلی این تحقیق، تحلیل مراحل و سبکهای یادگیری دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی بر اساس تئوری چرخه یادگیری تجربی است. تحقیق حاضر بهلحاظ پارادایمیک، کمّی از جنبه هدف کاربردی و از بعد گردآوری دادهها توصیفی ـ همبستگی است. جامعه آماری تحقیق را دانشجویان کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه که با روش نمونهگیری چندمرحلهای نسبی، انتخاب شده بودند (324N=) تشکیل دادند. ابزار تحقیق پرسشنامهای شامل مشخصات دموگرافیک و سیاهه سبکهای یادگیری کلب بود. ابتدا مرحله و سبک یادگیری آزمودنیها تعیین و سپس توسط نرمافزار SPSS17. 0 تحلیل شد. در این پژوهش از فراوانی، میانگین و آزمونهای کایاسکویر، تحلیل واریانس یکطرفه، کروسکال والیس استفاده شد. دانشجویان از لحاظ این مراحل و سبکهای یادگیری دارای تفاوت معنیدار آماری نبودند، اما مراحل یادگیری برتر «آزمایشگری فعال» و «مفهومسازی انتزاعی» و سبک یادگیری برتر «همگرا» بود؛ همچنین ویژگیهای فردی با این مراحل و سبکها وجود رابطه معنیداری نشان نداد. در پایان پیشنهادهایی به منظور اثربخشتر کردن فرایند تدریس بر اساس یافتهها ارائه شد.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |