دوره 4، شماره 4 - ( 1391 )                   جلد 4 شماره 4 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

جمالی احسان. روند تاثیر موقعیت اجتماعی و اقتصادی بر عملکرد تحصیلی داوطلبان آزمون سراسری طی سالهای 1380 تا 1388 . آموزش عالی ایران. 1391; 4 (4)

URL: http://ihej.ir/article-1-618-fa.html


سازمان سنجش کشور
چکیده:   (5957 مشاهده)

تاریخ دریافت: 28/12/1390

تاریخ پذیرش: 10/08/1391

چکیده

تحلیل موقعیت اجتماعی، اقتصادی و نقش متغیرهای مختلف تشکیل دهنده این موقعیت‌ها در طی زمان بر عملکرد تحصیلی (نمره کل) داوطلبان ورود به آموزش عالی از اهداف این تحقیق است تا مشخص نماید، این موقعیت‌ها در دستیابی به نمرات بالا چه تأثیراتی دارند و در طی زمان نقش این متغیرها ثابت مانده یا تغییر کرده است.

تمامی داوطلبان حاضر در جلسه آزمون سراسری درگروه آزمایشی علوم انسانی، در سال‌های 1380 تا 1388 جامعه آماری این تحقیق را تشکیل می‌دهند. داده‌های تحقیق براساس اطلاعات و مدارک موجود در سازمان سنجش آموزش کشور و فرم‌های نظرخواهی تعداد 4105542 نفر در این گروه‌ آزمایشی  در جلسه آزمون حاضر بوده و دیپلم خود را در سال قبل از آزمون دریافت نموده و گروه آزمایشی امتحانی آنان با رشته‌ای که در آن دیپلم گرفته‌اند تطابق داشته، جمع‌آوری شده است. بنابراین حجم اطلاعات مورد استفاده به عنوان نمونه آماری که از داده‌های گمشده چشم پوشی شده است دراین گروه‌ آزمایشی 1217321 نفر می‌باشد.

روش آماری به کار رفته در این تحقیق، استفاده از مدل‌های سه سطحی با استفاده از نرم‌افزار HLM است. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که هر یک از متغیرهای تشکیل دهنده موقعیت‌ اجتماعی، اقتصادی با میزان تأثیر متفاوت، در افزایش نمره‌ کل داوطلبان مؤثر هستند و تفاوت معنی‌داری بین عملکرد تحصیلی زنان و مردان به نفع زنان مشاهده می‌شود؛ که با افزایش سال این تفاوت در گروه علوم انسانی بیشتر شده است. علاوه بر آن  افزایش سطح تحصیلات پدران، سطح تحصیلات مادران و شغل پدران در هر سطح معنی‌داری بر افزایش عملکرد تحصیلی در تمامی سالهای تحقیق مؤثر بوده است؛ هرچند با افزایش سال از میزان اثر آنها کاسته شده است. همچنین در تمامی سالهای تحقیق افزایش سطح تحصیلات مادران در مقایسه با افزایش سطح تحصیلات پدران، در افزایش عملکرد تحصیلی اثر بیشتری داشته است.

متن کامل [PDF 1466 kb]   (1025 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/12/22 | پذیرش: 1395/12/22

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.