دوره 5، شماره 1 - ( 1392 )                   جلد 5 شماره 1 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

توکل محمد، قانعی راد محمد امین، ذوالفقاری مرضیه. مطالعه جامعه شناختی مشکلات دانشجویان تحصیلات تکمیلی در مسئله یابی پایان نامه (مورد مطالعه دانشجویان کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه های تهران، الزهرا و علامه طباطبایی). آموزش عالی ایران. 1392; 5 (1)

URL: http://ihej.ir/article-1-614-fa.html


1- دانشگاه تهران
2- مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
چکیده:   (6668 مشاهده)

تاریخ دریافت: 04/04/1391

تاریخ پذیرش: 27/03/1392

چکیده

هدف مطالعه حاضر بررسی جامعه­شناختی مشکلات دانشجویان کارشناسی ­ارشد جامعه­شناسی در مسئله­یابی پایان­نامه بوده است. بررسی مشکلات بر اساس مطالعات کیفی (توصیفی و تبیینی) و با توجه به مصاحبه با سی ­نفر از دانشجویان و اساتید از دانشگاه­های تهران، الزهرا(س) و علامه صورت گرفت. مشکلات دانشجویان در مسئله­یابی؛ بر اساس مفاهیم جامعه­پذیری، پارادایم و اجتماع علمی تبیین شد. بدین­صورت­که ضعف در اجتماعات علمی و فقدان پارادایم­ها، به عنوان فرضیاتی در نظر گرفته شدند که مشکلات حاصل از آن­ها در نهایت باعث مشکلاتی در فرایندهای جامعه­پذیری دانشجویان می­شود و با توجه به فرضیه مطالعه حاضر باعث مشکلاتی در مسئله­یابی پایان­نامه می­شود. نتایج تحقیق نشان دهنده مشکلاتی مانند نداشتن حوزه مورد علاقه، نداشتن سؤال جامعه­شناختی، تردید در مسئله­یابی، مشکلاتی در ارتباط با نظام آموزشی مدرسه و دانشگاه، فقدان بحث­های علمی در گروه­های جامعه­شناسی و تعاملات اندک بین اساتید و دانشجویان و اساتید با یکدیگر است.

متن کامل [PDF 486 kb]   (1945 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/12/21 | پذیرش: 1395/12/21

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.