مطالعه جامعه شناختی مشکلات دانشجویان تحصیلات تکمیلی در مسئله یابی پایان نامه (مورد مطالعه دانشجویان کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه های تهران، الزهرا و علامه طباطبایی)
|
محمد توکل1، محمد امین قانعی راد2، مرضیه ذوالفقاری1 |
1- دانشگاه تهران 2- مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور |
|
چکیده: (5102 مشاهده) |
تاریخ دریافت: 04/04/1391
تاریخ پذیرش: 27/03/1392
چکیده
هدف مطالعه حاضر بررسی جامعهشناختی مشکلات دانشجویان کارشناسی ارشد جامعهشناسی در مسئلهیابی پایاننامه بوده است. بررسی مشکلات بر اساس مطالعات کیفی (توصیفی و تبیینی) و با توجه به مصاحبه با سی نفر از دانشجویان و اساتید از دانشگاههای تهران، الزهرا(س) و علامه صورت گرفت. مشکلات دانشجویان در مسئلهیابی؛ بر اساس مفاهیم جامعهپذیری، پارادایم و اجتماع علمی تبیین شد. بدینصورتکه ضعف در اجتماعات علمی و فقدان پارادایمها، به عنوان فرضیاتی در نظر گرفته شدند که مشکلات حاصل از آنها در نهایت باعث مشکلاتی در فرایندهای جامعهپذیری دانشجویان میشود و با توجه به فرضیه مطالعه حاضر باعث مشکلاتی در مسئلهیابی پایاننامه میشود. نتایج تحقیق نشان دهنده مشکلاتی مانند نداشتن حوزه مورد علاقه، نداشتن سؤال جامعهشناختی، تردید در مسئلهیابی، مشکلاتی در ارتباط با نظام آموزشی مدرسه و دانشگاه، فقدان بحثهای علمی در گروههای جامعهشناسی و تعاملات اندک بین اساتید و دانشجویان و اساتید با یکدیگر است. |
|
واژههای کلیدی: مسئله یابی، پایان نامه کارشناسی ارشد، جامعه پذیری، پارادایم، اجتماع علمی. |
|
متن کامل [PDF 486 kb]
(1793 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/12/21 | پذیرش: 1395/12/21
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|