تاریخ دریافت: 11/04/1392
تاریخ پذیرش: 22/04/1393
افزایش کیفیت آموزش و خدمات آموزشی از اهداف اصلی نظام آموزشی در هر کشور است. دانشگاهها به عنوان سازمانهای ارائه دهنده این خدمات در عالیترین سطح، پذیرای گروههای مختلف دانشجویان و دانشپذیران میباشند و لذا جلب رضایت آنان و بهبود و ارتقای سطح رابطه با آنان از طریق فرآیند مدیریت ارتباط با دانشجو[1] (SRM) میتواند زمینهساز تحقق اهداف نظام آموزشی و تعالی آموزش عالی شود. SRM میتواند از طریق نظاممند نمودن فرآیندها و بهبود اطلاعرسانی، ادراک دانشجویان از عدالت را بهبود بخشد و همین امر موجب افزایش رفتار شهروندی دانشجویان و کاهش رفتارهای مخرب آنها میگردد. در این مطالعه ابتدا از طریق تحلیل عاملی ابعاد SRM شناسایی و معرفی شد و سپس چارچوب مفهومی پژوهش توسط مدلیابی معادلات ساختاری و به کمک نرم افزار لیزرل[2] مورد آزمون قرار گرفت. نتایج نشان داد که SRM رابطه مثبت و مستقیمی با انواع عدالت اعم از توزیعی، رویهای و مروادهای دارد. همچنین رابطه معکوسی بین عدالت رویهای و مروادهای با رفتار مخرب دانشجویان وجود دارد. از سوی دیگر بین عدالت رویهای و مروادهای ادراک شده با رفتار شهروندی دانشجویان، رابطه مستقیمی مشاهده شد.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |